Zoeken in deze blog

zaterdag 8 december 2018

De rotskloof

In een periode dat ik mezelf worstelde met het proces van innerlijke genezing, ik weerstand en opstandigheid in mezelf proefde omdat God plekken aanwees waar ik geen raad mee wist, en ik het idee had Gods stem niet echt helder te verstaan werd ik op een ochtend wakker met de zin "He hideth my life in the depths of His love,  And covers me there with His hand."  Ik dacht aan Mozes en ging googlen, ik vond dat dit gebeuren beschreven staat in Exodus 33:12-23, vers 14 "Toen zei Hij (God):  Moet Ik Zélf meegaan om je gerust te stellen ? Mozes antwoordde Hem : Als U niet Zelf met ons meegaat, laat ons dan niet van hier verder trekken !" en vers 18 "Toen vroeg Mozes : Mag ik U alstublieft in uw volle hemelse macht en majesteit zien ?"

Mozes wilde alleen mét God verder en hij wilde méér van God zien.

Ook kwam op een heel mooi blog (in het Engels) wat mij hielp. 
Het eerste stukje zegt (ik hoop dat ik het goed heb vertaald) : Zou het kunnen zijn dat de donkerste plaatsen in ons leven de plekken zijn waar God ons plaatst zodat Hij aan ons voorbij kan trekken en het werk in ons doet dat nodig is zodat als we weer uit die rotskloof komen we kunnen zien hoe overweldigend Hij onze gebeden heeft beantwoord, en dingen heeft doen meewerken ten goede, op zo'n manier dat het ons verstand te boven gaat.

Deze gedachtegang kwam binnen.

Ook al voelt het niet fijn en heb ik het idee dat ik in het donker enorm sta af te tasten waar ik nu precies ben - omdat ik controle wil hebben ? - is God gewoon heel dichtbij en gaat Hij verder met Zijn werk in mij en heeft Hij me in de veilige rotskloof gezet, een plek waar Hij mij beschermd.

Ik vond al googlend nog een andere tekst in de Bijbel waar over de rotskloof word gesproken, Hooglied 2:14 "Duifje van me, kom uit je rotsspleet ! Kom uit je schuilplaats in de rots. Laat je zien, laat je stem horen. Want jouw stem klinkt mij als muziek in de oren. En je bent mooi !"
Dit kwam binnen, God wil dat ik mezelf aan Hem laat zien, dat ik met Hem praat, over alles wat er in mij om gaat, en dat vind ik best een lastig leerproces.

Ja Hij weet alles al, beter als ik het zelf weet, maar het is nodig om dingen in het licht te brengen, uit te spreken naar Hem.

1 Korinthe 10:4 zegt "Ze dronken allemaal hetzelfde geestelijke drinken. Want ze dronken allemaal uit de geestelijke rots die met hen meeging, en die rots was Christus."
Christus is de rots waarin God mij geplaatst heeft, Hij is mijn Schuilplaats. 

In de woestijn kwam ook uit de rots water om de dorst van het volk te stillen. In Exodus 17:1-7 lezen we dat Mozes de opdracht krijgt om op de rots te slaan en er vloeit water uit. In Numeri 20:7-11 krijgt Mozes de opdracht tot de rots te spreken, maar Mozes slaat net als de vorige keer met zijn staf op de rots, tóch komt er water uit. God geeft wat nodig is ook al zijn Mozes en Aaron ongehoorzaam, dat raakte me, natuurlijk was het niet goed dat ze ongehoorzaam waren, maar God was wél trouw en gaf wat het volk nodig had : water. 

Zo ervaar ik het ook in mijn leven, zelfs als ik tegenstribbel, er naar toe neig me terug te trekken uit het proces omdat ik het te eng vind, het te dichtbij komt, te pijnlijk, te confronterend is, dan nóg is God trouw.

Hij plaats me dan in de rotskloof om me te beschermen en gaat ondertussen door met zijn werk, daar leert Hij me mezelf bloot te geven, Hem alles te laten zien en leer ik alles naar Hem uit te spreken,

Ik denk dat ik nog heel veel rotskloof-ervaringen nodig heb maar wat een mooi beeld en mooi inzicht.
Hij veroordeeld me niet, Hij beschermd mij in Zijn grote Liefde, in Hemzelf.





A wonderful Savior is Jesus my Lord,
  A wonderful Savior to me;
He hideth my soul in the cleft of the rock,
  Where rivers of pleasure I see. 

He hideth my soul in the cleft of the rock
  That shadows a dry, thirsty land;
He hideth my life in the depths of His love,
  And covers me there with His hand,
    And covers me there with His hand.

A wonderful Savior is Jesus my Lord,
  He taketh my burden away;
He holdeth me up and I shall not be moved,
  He giveth me strength as my day.

When clothed in His brightness, transported I rise
  To meet Him in clouds of the sky,
His perfect salvation, His wonderful love,
  I’ll shout with the millions on high.



ONDERWEG naar Hem en met Hem

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie ontdekking. God komt langs doet Zijn werk als wij in de kloof zitten. Jaren geleden in mijn meest wanhopige tijd, had iemand een beeld en zag mij in een rotskloof. Nu begrijp ik de betekenis. Toen voelde het onveilig .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow wat bijzonder dat je dit uit het blog haalt ❤
      Dit bemoedigd me, dank je wel.

      Verwijderen
  2. Dank je wel Daniëlle. Ik heb er ooit een blog over geschreven. Over duiven: http://kostbaar.blogspot.com/2013/06/over-wegkruipen-en-weer-opstaan.html

    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. IK heb die blog opgezocht en gelezen, wat een heftige tijd was dat voor jullie.
      Mooie boodschap, sta op en kruip niet weg, dank je wel.

      Verwijderen
  3. Altijd bescherming door alles heen door Zijn liefde.

    Mooi dat je dit ervaart Danielle.

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo bijzonder om dit te leren, dat ik altijd veilig ben met / in Hem.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie inzichten en bijpassende Bijbelteksten Danielle. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Anne, het zijn inderdaad mooie dingen die Hij mij leert, maakt me heel dankbaar.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...