Zoeken in deze blog

dinsdag 18 februari 2020

Horen én doen

Ik kan me zo verwonderen over hoe God tot me spreekt, me dingen duidelijk maakt, me vermaand in liefde.
Op een koude ochtend werd ik wakker met de zin "Never grow old, never grow old, in a land where we never grow old." Deze zin kon ik absoluut niet plaatsen, dus ik zocht het lied op. Een prachtig lied maar in mijn hart was er maar één vraag : Heer wat bedoeld U hiermee ?

Ik deed zoals altijd m'n tablet aan en dan rollen de meldingen van YouTube binnen, één daarvan trok mijn aandacht en ik begon de (Engelstalige) preek van Joe Sweet te luisteren. Al binnen 10 min. zei Joe iets wat bij me binnenkwam. Hij sprak over keuzes maken, daar was God al een tijdje met me over bezig en ik moet eerlijk bekennen dat ik dat best een lastig bewustwordingsproces vind, vooral als die keuzes tegen je eigen vlees in gaan. Ieder keuze is een test zei hij, als je kiest voor de manier van Jezus is dat een "promotie" een stapje dichter naar Hem toe, een stapje verder op de weg die Hij met je wil gaan. Hij haalt Marcus 4:9 aan "En Hij zei tegen hen : Wie oren heeft om te horen, laat hij horen." In de Bijbel betekend horen :  horen én doen.  Jacobus 1:22 zegt "En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf."

Kiezen, bewuste keuzes maken, steeds weer opnieuw, keer op keer, hoe vaak sta je daar niet voor op een dag. Het liefst ga ik gewoon maar zonder te veel na te denken door, dan is het niet zo ingewikkeld. Maar God heeft mij geen mens gemaakt om de hersenen die Hij mij heeft gegeven niet te gebruiken. God wilde dat mensen een vrijwillige keuze konden maken. Maar dat betekend niet dat ik dat alleen maar hoef te doen wanneer het me uitkomt. Zoals Joe in de preek zegt :  Het Pesachlam staat voor Jezus, dat lam moest helemaal gegeten worden, de Bijbel is het woord van God, helemaal. Het is geen menukaart waar we uit kunnen kiezen waar wij zin in hebben of hoe het ons uitkomt. 
Alles van Jezus bracht ons verlossing voor alles in ons leven.

Ik las in een Bijbelleesrooster voor die dag Spreuken 10, en vers 27 sprong er uit "De vreze des Heeren vermeerdert de dagen......" en daar kwam dat zinnetje uit dat lied weer "Never grow old.." 
Het gaat niet om nu maar om wie/wat ik "later" zal zijn, maar dat later begint nu. 

En dan lees je ook nog een  blog van Pieter-Jan Rodenburg voor de Visie (EO) Ook daarin weer keuzes maken.  De brede en de smalle weg ( Mattheus 7) waar hij een heel mooi licht op werpt, de smalle weg is dagelijks in de spiegel kijken : leef ik het Leven. 
Een tekst die de laatste tijd in mijn gedachten komt is Spreuken 4:23 "Bescherm je hart boven alles wat er te behoeden is, want daaruit zijn de uitingen van het leven."
Elke dag weer keer op keer de keuzes, wat kies ik. Het is een stevig bewustwordingsproces voor mij, en eerlijk gezegd heb ik er niet elke keer, elke dag zin in, maar als ik niet kies is het ook een keuze, een keuze waar de boze gebruik van maakt. Als we niet kiezen voor de weg, de manier van Jezus kies je automatisch voor de manier van de boze. Er is niet zoiets als  "neutraal" "ongevaarlijk" "maakt niet uit" 


Niet kiezen voor Jezus is kiezen voor de boze.

Vader dank U wel dat U spreekt, dat U mij leert en onderwijst. Dank U wel dat U precies weet hoe U mijn hart moet raken. U kent het verlangen van mijn hart om U te volgen met alles wat ik heb en ben en op alle terreinen van mijn leven. Maar dan betekend dat dat U mij ook aanspoort en blijft aanspreken op dingen die niet zo goed gaan, die ik probeer te omzeilen omdat ik ze lastig vind. U bent goed, U bent geduldig, U bent genadig en ik ben dankbaar dat U Uw weg met mij gaat. Leer mij te horen én doen Vader, maak mijn hart gewillig en help mij mijn wil te onderwerpen aan Uw wil, die het beste is voor mij.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

6 opmerkingen:

  1. Ha Danielle, mooi he als God zo persoonlijk tot je spreekt en je leidt op de weg. Dat we geschapen zijn met een vrije wil is prachtig en soms moeilijk tegelijk. Mooi blogje, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad heel bijzonder dat God zo persoonlijk met ons spreekt en die vrije wil is soms best lastig want je word wel geacht die ook in te zetten om te kiezen Zijn weg te gaan.

      Verwijderen
  2. Bedankt Daniëlle. Ik heb er ook wat aan. Vooral dit: "Het Pesachlam staat voor Jezus, dat lam moest helemaal gegeten worden, de Bijbel is het woord van God, helemaal. Het is geen menukaart waar we uit kunnen kiezen waar wij zin in hebben of hoe het ons uitkomt."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi dat het jou ook raakte Aritha, God geeft opdracht zowel het bittere als het zoete te eten, het lekkere en het minder lekkere. Beide hebben we nodig om te groeien en ontwikkelen naar Zijn beeld.

      Verwijderen
  3. Amen we begrijpen de weg niet altijd maar terugkijkend zien we dat we gedragen zijn door Hem

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...