Zoeken in deze blog

dinsdag 22 december 2020

Confronterend

God is liefde, God is genadig, God is onze Vader maar een kind heeft het ook nodig om opgevoed te worden, en ik wordt me er steeds meer van bewust hoe ik opgevoed word, hoe hard ik opvoeding nodig heb en wat die opvoeding doet in mijn leven. Ja soms is het enorm dubbel want ik moet van mijn geestelijke luie gat af komen, in actie komen, en dat gaat regelmatig tegen mijn vlees in dat het liefst gepamperd word, want ik moet eerlijk zeggen dat Papa's timing ook niet altijd iets is waar ik blij van wordt, maar als ik eerlijk ben heeft Hij gewoon gelijk. 

In Spreuken 4:20-27 zegt Hij : "Mijn zoon, sla acht op mijn woorden, neig je oor tot wat ik zeg. Laat ze niet wijken van je ogen, bewaar ze in het binnenste van je hart. Ze zijn immers leven voor wie ze vinden, en genezing voor heel hun vlees. Bescherm je hart boven alles wat te behoeden is, want daaruit zijn de uitingen van leven. Doe weg van jou valsheid van mond en bedrog van lippen ver van je verwijderd. Laat je ogen recht vooruitkijken, en je oogleden zich recht voor je houden. Baan het spoor voor je voet, en laat je wegen vaststaan. Wijk niet af naar rechts of naar links, keer je voet af van het kwade !"  In de Bijbel staat zoon voor een volwassen kind, zowel mannelijk als vrouwelijk, dus ook ik moet me deze woorden ter harte nemen.  

Uit mij komt wat ik er zelf instop, en als ik wil dat God uit mij komt stromen, zichtbaar word, zal ik mij moeten vullen totdat ik overstroom en het niet anders kan dan eruit stromen, dat kan alleen als ik Zijn woord niet van mijn ogen en oren laat wijken. Geloof is door het gehoor zegt Romeinen 10:17 "Zo is het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God." Ik hoorde de raad om de Bijbel hardop te lezen voor onszelf, op die manier komt het Woord van God veel beter bij ons binnen en gebeurd er wat er in Romeinen 10 staat, er wordt geloof geboren in ons hart. En geloof daar kun je nooit genoeg van hebben, het is een plant die groeit uit het zaad dat dat God in ons hart geplant heeft door Zijn Woord. Een plant heeft verzorging, en voeding nodig anders gaat ie dood. Het doet me denken aan een gelijkenis die Jezus vertelde over mosterdzaad. Vaak word er gezegd : geloof als een mosterdzaad is genoeg, ja, maar Jezus bedoelde niet dat het een mosterdzaadje moest blijven, Hij zei : maar als het opgegroeid  is, is het het grootste van de tuingewassen en het wordt een boom, zodat de vogels in de lucht een nest komen maken in zijn takken. Dat mosterdzaadje dat je van Hem gekregen hebt toen je je omkeerde van je zondige leven en Hem aannam als jou Redder, Verlosser en Heer van je leven, daarmee moet jij iets gaan doen leert Jezus ons in een andere gelijkenis van de talenten die staat in Mattheus 25:14-30 het is de bedoeling dat het groeit / vermeerderd, sterker word, Gods kracht die erin zit zichtbaar gaat worden. 

Ik ben zo enorm dankbaar voor het onderwijs van de Online-Bijbelschool God voed me daar echt door op, ik hoor heel veel wat ik eerder heb gehoord maar op de een of andere manier vallen nu de kwartjes, begin ik verbanden te zien, begint Gods Woord dieper te leven. Dat heeft ook een andere kant, het vraagt om een (re)actie, je moet er iets mee gaan doen, je bent verantwoordelijk voor wat je weet. Als Gods Woord levend voor je wordt (Rhema Woord) komt er beweging, heeft het ruimte nodig om te groeien en te ontwikkelen, en zullen er andere dingen in je leven die ruimte innemen moeten wijken, dingen die als je heel eerlijk bent geen leven geven, waar je best zonder kan, bescherm je hart voor dingen die je aandacht aftrekken naar rechts of naar links van het Enige doel dat je je voor ogen moet houden. Je hart is de bron van leven, daar moet je je heel bewust van zijn, er voor zorgen dat je bron zuiver wordt, is en blijft.  

De boze ziet de bui al hangen en komt met : Ach maar het is toch niet verkeerd, het is toch leuk, je doet er toch niemand kwaad mee, je mag toch ook wel eens gewoon wat voor jezelf doen, de boog kan toch niet altijd gespannen staan......? Zo heeft hij er nog veel meer, die vurige pijlen die hij op je denken afvuurt waar in Efeze 6 over gesproken wordt. De Bijbel zegt in vers 16 "Neem bovenal het schild van geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen." Ook daar zul je dus wel voor in actie moeten komen, je hebt dat schild gekregen, maar je zult het zelf moeten gebruiken. 

Jacobus is in Jacobus 2 er heel duidelijk over, hij zegt in vers 14 "Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken ? Kan dat geloof hem zalig maken ?" vers 17 "Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood." het is én-én zegt vers 24 "U ziet nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof." Je bent er niet als je geloofd en niet doet, net zo min dat je met je daden alleen er bent, geloof en werken gaan samen, in het dagelijkse leven maar ook in gebed. Hoe verkeerd wij kunnen bidden was best een binnenkomer bij mij want hoe vaak heb ik ook niet gebeden voor dingen waar ik niet voor hoef te bidden omdat de Bijbel er al heel duidelijk over is. Maar daarover in een volgend blog.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...