Zoeken in deze blog

zaterdag 5 mei 2018

Bevrijdingsdag


Bevrijdingsdag, de dag dat we ieder jaar de vieren dat we in dit land geen oorlog hebben en in vrijheid kunnen en mogen leven met en naast elkaar. Op het eerste gezicht is dat ook zo en is het een groot goed maar als we verder kijken heb ik wel wat vraagtekens bij wat vrijheid is en hoe het geïnterpreteerd word en hoe we er mee omgaan.

Heel veel van wat de één denk te kunnen doen omdat het kan en er de vrijheid voor heeft kan een ander schade aan brengen, en de ander in de vrijheid beknotten, meestal op emotioneel vlak.
Je voelt je niet meer vrij om te functioneren zoals je graag zou willen omdat je niet niet verder beschadigd wil worden.

Jezus kwam naar deze aarde om ons echte vrijheid te brengen, Hij gaf zichzelf tot in de dood zodat wij vrij konden zijn, vrij van de straf die we verdienden.


Christus bevrijdt ons door de kracht van zijn Geest en Hij houdt die vrijheid in stand door ons te leren om van dag tot dag in zijn kracht te leven.
(Beth Moore)


Deze quote las ik in het dagboekje "Gods woord bidden" en zette me aan het denken.
Hij geeft ons vrijheid en dat niet alleen Hij leert ons ook met die vrijheid omgaan, dat Hij ons dat leert hebben we blijkbaar nodig, ik heb het nodig dat Hij me leert daar mee om te gaan. 
Ik heb het nodig dat Hij me dat leert zodat ik mijn vrijheid niet zal misbruiken voor mezelf maar dat ik in die vrijheid de juiste keuzes zal maken die goed zijn voor een ander en mezelf.

In mijn jonge jaren was er Charlotte, een zangeres die het lied "Free" zong en één zin is blijven hangen bij mij. 
"I am free - yet bound by Your love" 
Ik ben vrij - maar gebonden door Uw liefde





We worden geboren in zonden en zijn dus een nature een slaaf van de zonde, Jezus kwam en kocht ons vrij met zijn bloed dat Hij vergood op Golgotha. 
Vanuit die vrijheid verklaard Paulus zich een slaaf van Christus, hij kiest er vrijwillig voor zich onder de heerschappij van Christus te stellen en zich aan Zijn richtlijnen te houden, te doen wat Hij van hem vraagt en niet zijn eigen zin te doen.

Voor mij is Paulus een enorm groot voorbeeld en ben ik enorm blij dat de Bijbel zoveel laat zien van de strijd die Paulus voert met zijn eigen oude ik, lees Romeinen 7 maar eens.

Vrijheid, wat een voorrecht om in een land te leven waar ik de vrijheid heb om er voor te kiezen om mijzelf als slaaf aan Christus te verbinden. Niet iedereen zal het begrijpen en misschien word ik er om uitgelachen, maar ik kom er niet door in de gevangenis wat op andere plekken op deze wereld wel een reële kans is.

Ik kies ervoor zoals die zin uit dat lied zeg, me te laten binden door Gods liefde, van dag tot dag in Zijn kracht te leren leven naast de mensen in deze wereld die het niet zo goed hebben als ik, of die uitgekotst worden door de maatschappij of die het heel erg moeilijk hebben. 

Dankbaar ben ik dat God me dat wil leren en ik heb daar nog heel veel in te leren, ik schreef daar ook iets over in een ander blog.


ONDERWEG naar Hem en met Hem.

5 opmerkingen:

  1. Vrijheid houdt op vrijheid te zijn, als het over de grens van een ander gaat.
    (citaat uit een preek in onze kerk een paar weken terug)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En vrijheid is vrijheid met de juiste beperkingen. Je kunt geen parachute springen zonder parachute. Soms moet je jezelf en/of anderen beschermen. Je tong in toom houden, etc. Dus geen ongebreidelde vrijheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn blog van gisteren gezien? Over mijn denkwijzen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...