Zoeken in deze blog

dinsdag 21 juli 2020

Twijfel niet

In de Bijbel-app kwam ik het leesprogramma "Grief bites : Twijfel onthult", een kort leesplan van 7 dagen maar wat enorm bij me binnen kwam. God was bezig op allerlei manieren over twijfel tot me te spreken. Eerlijk gezegd was ik me helemaal niet bewust van die twijfel. 
Ik moest denken aan een zijn uit een lied : Mijn hart gelooft, mijn mond belijdt. En ik bad : Heer dat doe ik toch ? 
In mijn gedachten kwam de herinnering aan dat zeurende gevoelen dat soms de kop op steekt.  Ik geloof wel dat Hij het zal doen, maar vertrouwen in hoe Hij het zal doen was wel een dingetje ontdekte ik. Me realiseren  dat ik dus twijfel of Hij het wel op de juiste manier zal doen was geen leuke ontdekking, maar wel nodig om Hem dieper te vertrouwen voor dingen waar ik absoluut geen invloed op had. 

De bijbel zegt in Deutronomium 31:6  Wees vastbesloten en standvastig. Er is geen enkele reden om bang voor hen te zijn, want het is de Heer uw God, die met u meegaat. Hij zal niet van uw zijde wijken en u niet verlaten." en Hebreen 13:5 "Laat uw leven niet beheersen door geldzucht, neem genoegen met wat u hebt. Hij heeft immers gezegd : Nooit zal ik u afvallen, nooit zal ik u verlaten."  
Wat God zegt dat doet Hij ook, daar hebben we een Bijbel vol bewijs van, en ook in mijn eigen leven heb ik daar meer dan genoeg bewijs van gezien. 

Geloof is dus geen twijfel hebben, twijfelen is ongeloof.

De Bijbel zegt zelfs dat twijfel zonde is, dat vind ik best een pittig statement, maar het is wel wat de Bijbel zegt. Romeinen 14:23b  zegt ".....alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig."
Jacobus 1:6 "Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel. Wie twijfelt is als een golf in de zee, die door de wind heen en weer wordt bewogen." 
Twijfel heeft zelfs invloed op onze relatie met God. Jacobus 1:7-8 zegt "Wie zo aarzelend en onberekenbaar is bij alles wat hij doet, moet niet denken dat hij iets van de Heer zal krijgen."  Mijn twijfel kan dus (net als niet bereid zijn om te vergeven) er voor zorgen dat mijn gebeden niet worden beantwoord. 

Oei die kwam binnen, ik wil mijn gebeden dolgraag beantwoord zien, en als ik heel heel eerlijk ben soms liever gisteren als vandaag, maar dat heeft te maken met ongeduld, ook zo'n dingetje waar ik met Hem aan mag werken.


De vader van de bezeten zoon riep uit naar Jezus in Mattheus 9:24 "Meteen riep de vader van het kind uit : Ik geloof ! Kom mijn ongeloof te hulp." Wat heb ik het nodig dat God mijn ongeloof te hulp komt en dat Hij in mij doet wat in Fillipenzen 2:13 staat "Want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt." Heer werkt U die bereidheid in mij uit om me in alles zoals 1 Petrus 5:6a zegt "Onderwerp u dus nederig aan Gods hoge gezag,......" te onderwerpen aan Uw weg. U weet wat U doet en niets loopt U ooit uit de hand. Help mij te volharden in vertrouwen alleen op U.

Dit alles is Uw Woord, ook de dingen waar ik soms liever overheen lees omdat ze zo stevig zijn. 


ONDERWEG naar Hem en met Hem

2 opmerkingen:

  1. Volharden; kiezen om te vertrouwen op Zijn woord en niet op wat ik voel (en/of denk). Ik geloof, Heere, maar kom mijn ongeloof te hulp.

    Dit komt in mijn gedachten met het lezen van je stukje, Danielle.
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...