Zoeken in deze blog

dinsdag 12 januari 2021

Volharden (vervolg)

 Misschien is volharden wel een levensstijl, dit begon ik me af te vragen nadat ik bij de online-Bijbelschool onderwijs kreeg over bidden en vasten. Ik moest denken aan een boekje dat ik al een tijdje geleden had gelezen en wat erge indruk op me had gemaakt : Rees Howells op de bres van Norman Grubb. Rees werd bijzonder door God gebruikt in genezing maar het vroeg een leven van toewijding aan God, dat ging zelfs zo ver dat God van Rees vroeg op een bepaalde manier te eten, 2 sobere maaltijden per dag. 

Vasten onderwerpt je lichaam aan je geest die geleid word door de Heilige Geest, vasten is niet alleen niet eten (of beperkter eten zoals b.v. het Daniel vasten) maar het is vooral meer tijd doorbrengen met God, tijd die je anders besteed aan eten en alles wat daar bij komt kijken. Het maakt dat je meer gefocust bent op God en Zijn stem beter verstaat. Degene die dit onderwijs op de Bijbelschool gaf kan soms stevige uitspraken doen en eigenlijk hou ik daarvan. Vroeger hoorde ik nogal eens een oud gezegde "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden." Om het vuil uit ons leven te krijgen zijn soms stevige maatregelen nodig en dan heb ik het nodig om iets te horen waar een scherp randje aan zit, dat me prikkelt tot nadenken, en dat bij me blijft hangen ook als ik het liever aan de kant schuif omdat het toch wel pijn doet. Hij zei : veel christenen worden geleid door hun lichaam (geen zin, moe, moeilijk.....) in plaats van door hun geest. 

Dat was al zo in de Bijbel, in Mattheus 26:41 staat "Waak en bid, opdat u niet in verzoeking komt, de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak." Ik moet eerlijk bekennen dat dit onderwijs me flink door elkaar schut, en dat het steeds weer bij me terug komt omdat ik me steeds meer realiseer dat ik weet wat God van mij vraagt en waar nog niet zo heel veel van zichtbaar is in mijn dagelijkse leven. Zoals ik vorige week al schreef en verwees naar een eerder blog over regeren, geestelijk volwassen worden, opstaan en doen wat je weet dat je moet doen, doen wat goed voor je is en doen waar je Vader mee eert omdat je Hem gehoorzaamd en Hij daardoor zichtbaarder word in deze aarde waar wij leven : Zijn Schepping, Zijn Koninkrijk. 

Ik begin me steeds meer te realiseren dat het "wij" (christenen) "zij" (niet christenen) niet van God is. Hij schiep deze hele aarde, alles erop en erin, niet alleen de natuur maar ook alle mensen zijn Zijn schepping waar Hij zielsveel van houd. Wij zijn onderdeel van Zijn schepping samen met die mensen die Hem niet als Heer erkennen. Alleen daarom zouden we ieder mens moeten eren, ook als we het niet met ze eens zijn, die mens is een schepping van God. 

Jezus kwam naar deze aarde en predikte het Evangelie van het Koninkrijk door zieken te genezen zegt Mattheus 4:23 "En Jezus trok rond in heel Galilea, gaf onderwijs in de synagogen en predikte het Evangelie van het Koninkrijk, en Hij genas elke ziekte en elke kwaal onder het volk."  en door demonen uit te werpen. In Mattheus 12:28 zegt Hij "Maar als ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen." Zieken die genezen en demonen die op de vlucht moeten laten het Koninkrijk van God zien op deze aarde. In Mattheus 6 leert Jezus Zijn discipelen een gebed wat ons wel bekent is "Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren vergeven. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen." 

Hoe word Zijn Koninkrijk zichtbaar op aarde ? Door ons, de handen en voeten van Jezus op deze aarde, gevuld met dezelfde Heilige Geest die in Jezus was en waardoor Hij tekenen en wonderen deed. Dat vraagt van mij een levensstijl waarin ik heel gevoelig ben voor de stem van de Heilige Geest die me aanwijzingen geeft, die me laat zien wat Jezus ziet als ik bereid ben op die manier naar mensen te gaan kijken met een hart dat geraakt word door de bewogenheid en liefde van Jezus voor Zijn schepping. 

Ik kan Zijn stem beter verstaan als mijn vlees (natuurlijke verlangens) en mijn ziel (mijn denken, mijn emoties) onderworpen is aan mijn geest waar de Heilige Geest zich aan verbonden heeft. Vasten is een manier om te leren je vlees te onderwerpen aan je geest. Dit heeft me eerlijk gezegd niet meer los gelaten toen ik dit ging begrijpen. In Marcus 16:17-18 staat "En hun die geloofd zullen deze tekenen volgen : in Mijn Naam zullen ze demonen uitdrijven, in vreemde talen zullen zij spreken, slangen zullen zij oppakken, en als zij iets dodelijks zullen drinken zal het hen beslist niet schaden, op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden." Het is geen optie, het is een logisch gevolg. 

En als dat niet gebeurd .....? Dan ligt het in ieder geval niet aan God want Hij heeft ons diezelfde Geest gegeven die in Jezus was, dan hapert er dus nog iets bij mij, is het nodig dat er bij mij een diepere bekering plaatsvind, een diepere overgave, een dieper geloof, dat ik vrij kom van mijn vrees. 

Volharden is doorzetten, net zolang doorgaan tot het doel bereikt is. Welk doel ? Gods doel. En wat is Gods doel ? Dat ik een afspiegeling zal zijn van Jezus op deze aarde, dat mijn voeten zullen gaan waar Hij me zend, dat mijn handen op zieken zullen worden gelegd en dat ze genezen, dat mijn hart bewogen is met wat Zijn hart beweegt en dat als dat gebeurd in mijn leven dan word Zijn Koninkrijk zichtbaar op deze aarde. Dat onzichtbare Geestelijke Koninkrijk word dan zichtbaar op deze zichtbare aarde, daar kwam Jezus voor.

Heer ik heb nog zo enorm veel te leren, ga door met Uw werk aan en in mij Vader, ik geef U toestemming ieder aspect van mijn leven aan te raken, U mag mij vragen wat U wilt van ik ben Uw eigendom, Uw kind, maar help me dan alstublieft om gehoorzaam te zijn in vertrouwen en bereidwillig te zijn want ook daar hepert het wel aan als ik eerlijk ben, op U te doen wat U van me vraagt. Uw Woord roept me zo vaak op niet te vrezen en moedig te zijn, dat betekend de dingen te doen die je eng vind, breng me daar Heer zodat ik Uw Koninkrijk niet zal verhinderen te komen omdat ik niet bereid ben om het zichtbaar te maken waar U mij roept. Heer ik vind dit een worsteling, maar ik dank U dat U getrouw bent en het in me uit zal werken, U geeft de hoop niet op, nooit.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

4 opmerkingen:

  1. We hebben allemaal nog veel te leren, denk ik, dat blijft zo. Want God heeft oneindig veel te vertellen aan ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat denk ik ook, het is alleen denk ik wel goed ons daar bewust van te blijven anders dutten we in en worden we slap en lauw.

      Verwijderen
  2. Prachtig boek, die van Rees Howells 'Op de bres'; ik was ook zeer onder de indruk van dit boek.
    Mooi om zo jouw stukjes over Volharden te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is een boek dat je bijblijft, volharden in een doorgaand leer-groeiproces, is niet altijd makkelijk, maar wel goed.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...