Zoeken in deze blog

dinsdag 6 juli 2021

Kleine Christus

Ik ga even terug naar mijn blog van 6 april Weer Pasen ik schreef daar dat volharden (mijn one-word van 2021) een volharden in vertrouwen was geworden (mijn one-word voor 2020) Maar 2e paasdag toen ik die blog (die al een tijdje daarvoor was geschreven, zo gaat dat proces bij mij, ze staan zo'n 10 tot14 weken in de wacht voor ze online gaan) terug las omdat deze de dag erna online zou gaan realiseerde ik me nog iets : Het is ook een volharden in groei. Ik sta meer en meer verwonderd te kijken naar hoe mijn Vader in staat is mij te veranderen naar het beeld van Zijn Zoon. 

Ik volg de dagelijkse (Engelstalige) overdenking van Dutch Sheets : Give Him 15 en op die dag kwam de boodschap diep in mij binnen. Ik ga proberen uit te leggen waarom. Eigenlijk heb ik altijd geworsteld met de term Christen, ik zou mezelf niet gauw zo noemen, dat heeft vooral te maken met het feit dat er door christenen dingen zijn gedaan die niet het beeld van Christus reflecteerde. Al een paar dagen kwam dit onderwerp in mijn gedachten op alsof God zei : jij bent een christen, een kleine Christus, want dat is de eigenlijke betekenis. Het was of God zei : Ja er word heel veel gedaan onder die noemer wat Mij niet reflecteert, maar dat neemt niet weg dat degene waarin Ik woon een kleine Christus is. Ik moest denken aan een vuil huis, als we opnieuw geboren worden en Gods Geest in ons komt wonen gaat daar een Licht in dat smerige huis branden, maar door de vuile ramen is daar van buitenaf nog niet veel van te zien. Gaandeweg zuiver Ik die mens genees en herstel Ik die mens, reinig en heilig Ik die mens waardoor er steeds meer van Mijn Licht, van Jezus zichtbaar gaat worden in die mens. 

Dat beeld raakte me omdat ik het zo herken. Hij woont in mij, daardoor verandert Hij mijn manier waarop ik over dingen denk, Hij verandert de manier waarop ik dingen wil doen, maar daar gaat een proces mee gepaard. Mijn weerhaakjes van pijn en trauma vervormen Zijn perfecte beeld. Hij veroordeeld me daar niet om, Hij moedigt me juist aan om me niet terug te trekken. Ga maar door, je bent goed bezig, je bent op Mij gericht, je wilt groeien, je gaat de confrontatie aan met je gebrokenheid, je zoekt genezing, je oefent jezelf in de strijd, je vertrouwd op Mij, je geeft niet op, je kan het, Ik heb het in jou gelegd, kom maar, volg Mij maar, houdt je ogen maar op Mij gericht. 

Toen Dutch vertelde over dat meisje dat een hele weg gegaan was en wat tegen Christenen had gezegd :  You are Him here - Jij bent Hem hier, kwam dat binnen, alsof God zei : Jij bent Mij hier op aarde. Onze invloed kan wel eens veel groter zijn als dat we denken, we zijn schakeltjes in een veel groter geheel. De realisatie dat ik een kleine Christus ben op deze aarde heeft me gemotiveerd om me nog meer uit te strekken naar gevormd worden naar Zijn beeld omdat Hij het zo verdiend dat ik, dat wij als Christenen een zuiver beeld van Hem neerzetten, dat wij recht doen aan wie Hij is. Het proces is niet altijd prettig en regelmatig absoluut niet comfortabel en dan heb ik nog het "geluk" dat ik in Nederland daar nog niet voor word gearresteerd of verjaagt van huis of werk. Vorige week schreef ik hoe vervolgde Christenen daarin zo'n voorbeeld voor me zijn en dat is dan ook de rede dat ik hun verhalen wil volgen en voor hen wil bidden, ik wil me bewust blijven dat dat het gewone christelijke leven is wat de Bijbel ons belooft in Johannes 16:33b "In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed : Ik heb de wereld overwonnen." 

In deze wereld zal ik de strijd en confrontatie met m'n vlees (ziel en lichaam) hebben, daar is geen ontkomen aan, maar Gods Geest in mij helpt mijn geest om te regeren over mijn vlees. In dit proces gaf Papa me een paar mooie Bijbelteksten die me enorm geholpen hebben, ik heb ze in allerlei verschillende vertalingen voor mezelf opgeschreven in een klein boekje wat ik makkelijk bij de hand kon houden en kon pakken als ik de teksten weer voor mezelf wilde lezen en uitspreken, bidden. 1 Korinthe 6:12 en ik deel hem hier uit de Naardense Bijbel "Alles mag ik, maar niet alles is heilzaam. Alles mag ik, maar ik zal niets de macht over mij geven." Daar ligt dus het punt, aan mij de keus waar ik de macht aan geef. Jezus gaf Zijn macht en autoriteit aan wie in Hem gelooft terug om te regeren over zonde. Laat ik mijn vlees over mij heersen ? Ik vind TPT (The Passion Translation) ook heel mooi "It's true that our freedom allows us to do anything, but that doesn't mean that everything we do is good for us. I'm free to do as I choose, but I choose to never be enslaved to anything." Het is waar dat onze vrijheid ons toestaat alles te doen, maar dat betekent niet dat alles wat we doen goed voor ons is. Ik ben vrij om te kiezen, maar ik kies ervoor om nooit meer slaaf te worden gemaakt door wat dan ook. Dat vind ik hele krachtige woorden.

Een andere tekst is Filippenzen 4:13 en weer deel ik deze uit de Naardense Bijbel "Tot alles ben ik in staat in eenheid met Hem die mij kracht geeft." Ook de MSG (Messenger) vind ik 'm heel duidelijk "I can make it through anything in the One who makes me who I am." Ik kom overal doorheen als ik in de Ene ben die mij maakt wie ik ben. In Hem, door Hem ben ik wie ik ben. Alleen vanuit diepe verbondenheid met Hem mijn Maker, mijn Schepper, mijn Helpen, mijn Vader, mijn Aanmoediger, mijn Leermeester, Degene die me kracht geeft om de vuile waarheid onder ogen te zien, maar ook de schitterende waarheid. Beide zijn best confronterend vind ik. Het vuil zie ik liever niet en het mooie dat vind ik soms zo lastig te vatten, te geloven dat dat Zijn waarheid over mij is. 

De laatste die ik wil delen is Psalm 18:29 uit TPT "With You as my strength I can crush an enemy horde, advancing through every stronghold that stands in front of me." Met Uw kracht verpletter ik een horde vijanden, oprukken door elk bolwerk dat voor me staat.  En bij bolwerken moet ik denken aan Efeze 6, de geestelijke wapenrusting. 

Verander je denken, ik ben zo dankbaar dat ik daarbij hulp krijg van een liefdevolle, geduldige Vader die een top-Trainer is, een super scherpe Psycholoog en zo enorm genadig. Hij leert mij genadig te zijn, naar mezelf en naar de ander om me heen. 


ONDERWEG naar Hem en met Hem

2 opmerkingen:

  1. Filippenzen 4:13 is zo krachtig. Bedankt weer voor het delen van wat je allemaal leert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad hele krachtige woorden die nodig van je hoofd in je hart moeten verankeren.
      En wat betreft het delen, soms best spannend maar ik weet dat ik het moet doen en het is goed.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...