Zoeken in deze blog

dinsdag 27 september 2022

Mogen zijn

Wat me wel meer gebeurde gebeurde me ook met het boek 4 stappen naar een sterke identiteit van dr. Henry Cloud, ineens zag ik 'm in mijn kast staan, en ik weet ook dat dat betekend dat het tijd is om het te gaan lezen. Ik voelde wat weerstand om er mee aan de slag te gaan omdat ik nog zo aan het worstelen was met wat ik in de blog Mogen verschillen heb beschreven. Deze situatie heeft voor mij bloot gelegd dat ik het nodig heb om meer te ontdekken hoe Vader God naar relaties kijkt, hoe Hij ze bedoeld heeft. Maar ook dat ik weer bewuster naar mijn emoties mag kijken en ze serieus mag nemen, vooral de emotie boosheid bracht Hij onder mijn aandacht een emotie die Hij eerder aanraakte, ik schreef daarover in de blog Woedde. Ik eindige die blog met de het vermoeden dat dit onderwerp nog niet af was en dat is dus ook zo. 

Voor mij is het flink beangstigend ook, ik ben bevreesd voor de enorme vloedgolf die ik over me heen zou kunnen krijgen. Natuurlijk weet ik met mijn verstand dat 1 Johannes 4:18 zegt "Er is in liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest is niet volmaakt in de liefde." Deze vrees kwam niet van God. Vrees houd je gevangen, weerhoud je ervan om uit te stappen. Toen ik begon te lezen realiseerde ik me hoe Papa eigenlijk al weer een tijdje dingen naast elkaar aan het leggen was door onder ander het boek Laat je liefde werken, maar ook de boeken Groeien naar volwassenheid en Genezing van beschadigde emoties, ik schreef daarover in de blogs Relaties en Zelfbeeld. Wat een liefdevolle Papa is mijn hemelse Vader. 

Wat mij gelijk raakte in het boek van dr. Cloud was zijn enorme heldere uitleg over genade en waarheid. De wet is Gods waarheid, de komst van Jezus is genade. Beide bestaan in God, bij de zondeval zijn genade en waarheid van elkaar gescheiden. Waarheid zonder genade (veroordeling) maakt je kapot, maar ook genade zonder waarheid (losbandigheid) gaat een mens kapot. We hebben beide nodig in liefde, de Liefde die God zelf is. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om deze dingen te weten, te gaan herkennen en ze te erkennen, de patronen te gaan leren zien in de Bijbel en in je eigen leven. Leren om ermee naar Papa te gaan en Hem vragen ze te duiden en er Zijn licht op te laten schijnen zodat ik de dingen door Zijn ogen mag leren zien. Het bracht heel wat situaties in mijn herinnering, en ik wist dat ik hier echt de tijd voor moest gaan nemen om hier doorheen te gaan met Hem. 

In het boek word het voorbeeld van de vrouw in overspel betrapt uit Johannes 8:3-11 aangehaald, Jezus wist precies hoe het zat, toch wijst Hij haar niet af, Hij aanvaard haar en geeft haar vervolgens richting voor de toekomt : Ga heen en zondig niet meer. Aanvaarding en richting brengen ruimte voor de ware ik in een relatie, zo werkt genezing. Deze uitleg raakte me want het verwoorde wat ik ervaar in  het genezingsproces waar ik doorheen ga. Liefdevolle aanvaarding van Papa God en hoe Hij me dan liefdevol in de richting wijst die tot leven leidt. En steeds is er dan weer voor mij de vrije keus of ik Zijn liefde aanvaard en me daarin koester en Zijn weg volg of niet. Hij dwingt niet, Hij manipuleert niet. Hij houdt van me (of ik dat nou wil of niet) dat veranderd nooit, want Hij kan niet anders, Hij IS Liefde.

Een zin die me enorm raakte was : "De problemen komen als het werkelijke ik, dat door God geschapen is, zich verbergt voor God en anderen." Dit sloeg voor mij de spijker op de kop. Ik las verder : "Als de werkelijke ik zich verbergt, neemt de onechte ik het over. Het onechte ik is het ik dat aanpast aan deze wereld.....dat we presenteren aan anderen, het masker.... Zolang het leugenachtige, onechte ik in relatie staat tot God, anderen en onszelf,  kunnen genade en waarheid ons niet genezen." Wat een eyeopener. Mijn echte ik, zoals God haar liefdevol geschapen en bedoeld heeft, de echte Danielle mag tevoorschijn komen en zijn wie ze is. 

Dit proces vraagt tijd, en dat vraagt geduld en dat is nog steeds een leerpuntje moet ik eerlijk bekennen. Maar ook daarover las ik een hele wijze zin in dit boek : "We kunnen het (groeiproces) niet versnellen door te willen. We kunnen het hooguit bevorderen door genade, waarheid en tijd toe te voegen, dan zorgt God voor de groei." 

Ik ben heel benieuwd wat dit boek mij verder zal brengen, maar in de eerste deel - het is opgedeeld in 5 delen - heeft het me al veel inzicht gegeven. Papa weet hoe het moet, Papa weet wat Hij doet. Ik hoef niet zelf diep te gaan graven, ik mag erop vertrouwen dat Hij dit proces leid en me te door Heilige Geest in herinnering brengt wat ik onder Zijn leiding mag doorbidden en opruimen. Ik vind dat zo bijzonder hoe Papa God liefdevol werk.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

2 opmerkingen:

  1. Daar ben je weer met je mooie, goede inkijkjes in je leven. Bedankt Danielle.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot eind december kan je nog mee kijken, daarna stopt m'n blog.
      Leuk dat je weer even reageerde.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...