Zoeken in deze blog

zondag 9 september 2018

Je bent veilig

Laatst las ik de Bijbel-app van YouVision "Denken aan alles wat God gedaan heeft." 
Natuurlijk had ik wel eens gehoord dat het goed is om je te blijven herinneren, daar werd het wolk van Israël ook toe opgeroepen met al hun feesten, om te herinneren wat God voor hen gedaan had. 
Als tekst bij een van die dagen van dat leesplan kwam Psalm 91 voorbij en die raakte me.

Waarom laat ik me nog vaak zo makkelijk van m'n stuk brengen, In de bescherming van de Allerhoogste ben ik veilig !
Dit gegeven zit hoofdzakelijk nog in mijn hoofd, ook al heb ik het ook ervaren maar het is nog zo eng om toe te laten.

Toen ik dat las deed ik ook mee aan een studie over Ruth in een besloten groep en daar raakte me het beeld van Ruth die aan de voeten van Boaz ging liggen (Ruth 3) 
Ik moest toen ook denken aan Maria die aan de voeten van Jezus ging zitten en waarvan Jezus zei dat ze het beste deel had gekozen.
(Lucas 10:38-42)

Aan de voeten van Jezus ben je veilig, daar kan je vol verwachting op wat Hij zal doen rusten en wachten.
Daar hoef je niet bang te zijn, voor niks niet, nooit.
Hij is onze Beschermer zegt deze Psalm.

Wat ik al schreef, ik weet het met mijn verstand, maar zo makkelijk laat ik me vaak weer verleiden tot angst of zorgen.



Psalm 91 (Basis Bijbel)

1 Als je bescherming zoekt bij de Allerhoogste God,
ben je helemaal veilig.
2 Ik zeg tegen de Heer:
"Bij U ben ik zo veilig als in een schuilplaats,
zo veilig als in een burcht.
U bent mijn God. Ik vertrouw op U."
3 Want Hij redt je uit de vallen die de duivel voor je opzet.
Hij redt je van dodelijke ziektes.
4 Hij beschermt je onder zijn vleugels.
Bij Hem ben je veilig.
Zijn trouw beschermt je als een schild, als een pantser.
5 Je hoeft niet bang te zijn.
Niet voor gevaren die je 's nachts bedreigen.
Niet voor pijlen die overdag op je afgeschoten worden.
6 Niet voor ziekte die in het donker op je loert.
Niet voor de dood die je midden overdag aanvalt.
7 Al sterven de mensen om je heen
bij duizenden of tienduizenden,
jou zal niets overkomen.
8 Je zal alleen zien hoe het afloopt
met de mensen die zich niets van God hebben aangetrokken.
9 Bij U, Heer, ben ik veilig.
U, de Allerhoogste God, bent mijn Beschermer.
10 Geen ramp zal je overkomen.
Geen ziekte zal je huis binnendringen.
11 Want Hij zal zijn engelen bevelen
dat ze je moeten beschermen, waar je ook gaat.
12 Ze zullen je op hun handen dragen,
zodat je je voeten niet zal stoten.
13 Leeuwen en adders
zul je onder je voeten vertrappen.
14 De Heer zegt:
"Omdat hij heel veel van Mij houdt, zal Ik hem redden.
Ik zal hem beschermen, omdat hij Mij kent.
15 Als hij Mij om hulp roept, zal Ik hem antwoorden.
In moeilijkheden en gevaar zal Ik bij hem zijn.
Ik zal hem redden en voor de mensen eren.
16 Ik zal hem een lang leven geven.
Ik zal hem redden en goed voor hem zijn."

Ik wil heel bewust aan de voeten van Jezus gaan zitten en me herinneren wat Hij allemaal heeft gedaan, denken aan Zijn trouw door de Bijbel heen, door generaties heen, door mijn leven heen.

Zijn trouw die mij leven gaf, Zijn trouw die altijd bij mij was in elke situatie waar ik doorheen ging. Zelfs als dat hele nare situaties waren liet Hij me niet in de steek, Hij was er ook als ik het niet zag.

Wat zou het mooi zijn als mijn eerste "reflex" zou zijn dat ik de Bijbel pak en erin gaan lezen als angst en zorgen op de loer liggen, want Gods Woord is de enige waarheid en Psalm 121 zegt dat die Beschermer waar ook Psalm 91 het over heeft nooit slaapt, Hij let altijd op. Hij zal je beschermen waar je ook bent, waar je ook gaat nu en voor altijd.  

Dit mag ik leren in praktijk te brengen, het beoefenen.
Je leert door te oefenen, steeds weer opnieuw.
Ik struikel wat af, maar ik ga door, mijn ogen op Hem gericht.


ONDERWEG naar Hem en met Hem.

2 opmerkingen:

  1. Ik leerde een heel stuk van psalm 91 uit mijn hoofd ten tijde een langdurige periode van ernstige slapeloosheid. Het heeft mij destijds zeer getroost te weten dat mijn beschermer nooit slaapt en ik me veilig mag weten bij Hem. Dank voor deze reminder.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...