Zoeken in deze blog

dinsdag 11 augustus 2020

Regeren

In de maanden die achter ons liggen stond de wereld op z'n kop en werden we stil gezet. Ik heb er bewust vrijwel geen aandacht aan besteed in m'n blogs en gewoon gepubliceerd wat al klaar stond en ook in deze tijd waren de blogs als ze online gingen weer heel actueel ook al waren ze al een maand of 2 á 3 van te voren geschreven. Zo werkt mijn blog-avontuur met de Heer, want zo ervaar ik het, het raakt me hoe Hij mijn blogs voor mijn eigen proces gebruikt en er ook anderen zo nu en dan mee raakt. Gezegend worden om te zegenen, ik vind het een mooi principe dat God hanteert. 

Ik wil nu toch wel iets delen over die tijd voor mij. Ik vond het een bijzondere tijd, het zette me stil en door de rust en stilte kon ik Gods stem beter verstaan. Hij sprak en schudde aan mijn kijk op mezelf, Hij liet mij zien dat ik niet echt geloof dat ik door Hem bevoegd ben om te regeren. Niet om te regeren over anderen, maar om te regeren over mijn eigen stukje aarde, mijn eigen vlees met al zijn verlangens. In het mooie leesplan : Heilige Emoties - Bijbelse antwoorden op iedere uitdaging word het heel treffend ook wel onze emotionele hysterie genoemd, nou ik moet je bekennen dat ik die term wel passend vind. Ik heb het al eens eerder vertelt maar emoties vind ik maar lastige dingen en God is echt bezig me te leren ze als Zijn cadeau te zien en ze op de juiste wijze te waarderen en hanteren. 

Een aantal Bijbelteksten die tot me spraken over dat regeren zijn Efeze 2:6 "Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen in Christus Jezus."
Openbaringen 3:21 "Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit."
Openbaringen 5:10 "U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde." 
Doordat we opgestaan zijn met Hem in nieuw leven hebben wij dezelfde Geest en Kracht van Jezus in ons door de Heilige Geest en heeft Hij ons in staat gesteld daarmee te handelen en te doen wat Hij deed. Ik ken dat onderwijs en geloof het ook maar de praktijk is toch best een enorme uitdaging voor mij. 

Zoals vaak gebeurd brengt God me dan onderwijs onder de aandacht, in dit geval twee (beide Engelstalige) Een filmpje van Audrey Mack : Violent take it by force  dit komt uit Mattheus 11:12 "Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen." Ik heb dit altijd een moeilijke tekst gevonden. Met geweld ? Maar onze vijand is alles behalve een pacifist, hij is sluw, doortrapt en agressief. Ook wij hebben een agressieve houding nodig om ons bewust te zijn van zijn vuile spelletjes en om hem buiten onze deur te houden. Dat is een hele andere vorm van geweld. Het is de bedoeling dat ik niet bang in een hoekje blijf zitten, maar dat ik opsta en mijn rechtmatige plaats inneem en hem wedersta. Jacobus 4:7 zegt het heel duidelijk "Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel en dan zal die van u wegvluchten." 

Een ander filmpje van  Louie Giglio : Don't give a seat  heeft me daarin ook geholpen, hij spreekt over Psalm 23:5 "U nodigt mij aan tafel voor de ogen van de vijand....." Een tafel voor twee, een intiem diner temidden van het strijdtoneel met je vijanden. Hij wacht niet om die tafel klaar te maken met alles wat ik nodig heb om (weer) op kracht te komen of te blijven, tot de rust is weergekeerd op het strijdtoneel. Nee temidden van het rumoer nodigt Hij mij aan tafel voor een intiem één op één diner met een goed gesprek. Neem ik de uitnodiging aan ? Heb ik tijdens dat diner dan ook alleen oog voor Hem of let ik op alles wat om me heen gebeurd en op wat er op de andere tafels gebeurd ? Wat doe ik als er een ongenode slinkse gast probeert aan te schuiven ? 

Het was een behoorlijk confronterende spiegel en ik begon te begrijpen waarom ik steeds weer onderuit ga, ook op gebied van eten. 
Het was of God aan me vroeg : Geloof jij dat je kunt regeren ? 
Ik antwoordde : Nee daar ben ik niet toe in staat Heer. 
Hij zei : Ik heb je er toe in staat gesteld., geloof je dat ?
Toen bleef ik stil, want wie ben ik om te zeggen dat het niet waar is wat Hij zegt, Hij heeft me dit al vaker vertelt, maar mijn hart is heel diep van binnen nog niet overtuigd blijkbaar. Hij roep me op op te staan in Zijn kracht en te leren te regeren over mijn emotionele hysterie. 

Ik moest denken hoe Hij mij heeft overtuigd dat ik Zijn geliefde kind ben, heel lang heb ik daarover leugens geloofd dat ik dat niet waard was, maar die leugen heb ik achter me gelaten. Het zelfde geld voor Zijn Waarheid dat ik kostbaar en geliefd ben, en nu pakt Vader in Zijn liefde de volgende leugen aan die nog in een donker hoekje verscholen lag en die mijn hart nog geloofde.  Het is eng, net als toen ik de andere leugens achter me mocht leren laten, maar ik wil Zijn Waarheid geloven want ik ben er van overtuigd dat Hij goed is en dat Hij het beste met me voor heeft. Dat Hij me dicht bij huis, in mijn eigen leven wil leren heersen over de boze, die vaardigheid in me wil trainen. 

Eigenlijk denk ik dat ik daar deze tijd voor nodig had, letterlijk stilgezet, geen of in ieder geval veel minder opties om te vluchten, want dat vluchten is ook nog een diep geworteld systeem waar God mee aan het werk is, ik mag leren naar Hem te vluchten.
Ik ben dankbaar ook voor de tijd, dankbaar voor Wie Hij is en Zijn werk in mijn leven. Dankbaar dat Hij mij leert Hem dieper te vertrouwen en te gaan handelen met wat Hij mij gegeven heeft.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

2 opmerkingen:

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...