Zoeken in deze blog

dinsdag 28 juni 2022

Relaties

Eigenlijk sluit dit blog heel erg aan op het vorige blog Zelfbeeld, het beeld dat wij van onszelf hebben weerspiegeld op onze relaties. Al een tijd is God bezig met me te leren hoe Hij naar mij kijkt en dat Hij zo graag ziet dat ik op Zijn manier naar mezelf kijk, vol liefde. Tegelijk spreekt Hij al een tijd over verbinden, relaties aangaan, dat vraagt erom dat ik mezelf open stel, me kwetsbaar op durf te stellen. Over mijn weg daarin heb ik regelmatig gesproken in m'n blogs. Ik ben dankbaar voor de verandering die ik proef in m'n eigen hart, ik leer genieten van de mooie mensen waar ik mijn dagelijkse leven mee mag delen, en hen die God in mijn leven brengt. Ik mag hun schoonheid leren zien en daar van genieten, maar ik mag ook oog krijgen voor wie ik zelf ben en daar van genieten, want ook ik durf nu te zeggen : wat een mooi mens ben ik, wat heeft God mij mooi gemaakt, wat een mooie dingen heeft Hij in mij gelegd. Ik kan ook eerlijk zeggen dat ik geniet van hoe Hij het door mij heen tot bloei brengt. Ik verzucht regelmatig : Heer U bent geweldig ! Wat een Kunstenaar ben U !

Maar ik realiseer me ook dat ik nog een weg te gaan heb ik mijn groei naar geestelijke volwassenheid, naar de krachtige vrouw zijn die Hij schiep en mij bedoelde te zijn. Toen kwam het boek Laat je liefde werken van Danny Silk onder m'n aandacht en ik wist dat ik het moest gaan lezen. Het stond zelfs al in m'n kast en dat was weer zo'n knipoog die me zei : Ik bereidde jou hier al op voor. Toen ik ging lezen kwam het enorm binnen en ik sloeg aan het eten, en ik wist : oké dit triggert mij dus enorm, Heer wat is hier aan de hand ? Wat mij raakte was dat ik herkende hoe een "krachteloos persoon" reageert vanuit angst en pijn, daar komt ook controle uitoefenen en straffen vandaan. En wat zit er een hoop angst verweven in onze maatschappij. Het was of ik in de spiegel keek van hoe ik vele jaren ben omgegaan met relaties, mensen op afstand houden uit angst om pijn gedaan te worden, angst dat ze te dichtbij komen en mijn gebied betreden waar ik ze niet hebben wil. Er is niets mis met gezonde grenzen, maar hoe geef je die aan ? 

Eer paar dingen die Danny zegt en die mij aan het denken zette wil ik hier delen : Als je een relatie wilt koesteren, dan moet je antwoorden op angst en pijn in plaats van reageren. Antwoorden gaat niet vanzelf. Je kunt reageren zonder erbij na te denken, maar je kunt niet antwoorden zonder je verstand te leren denken, je wil te leren kiezen en je lichaam te leren gehoorzamen. Dit heeft alles te maken met bewustwording en bewustzijn. Hij zegt ook : Krachtige mensen zijn geen slaaf van hun instinct. Krachtige mensen kunnen vanuit liefde antwoorden als ze worden geconfronteerd met pijn en angst. Dit vermogen om te antwoorden is essentieel als je aan gezonde relaties wilt bouwen. 

Controle uitoefenen mag je alleen op jezelf, niet voor niets is een onderdeel van de vrucht van de Geest zelfbeheersing lezen we in Galaten 5:22 "De vrucht van de Geest is echter : liefde, blijdschap, vrede, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing." Zelfbeheersing - het vermogen jezelf te beheersing, bewust met je volle verstand antwoorden op een situatie. Danny zegt ook : Angst en liefde zijn elkaars vijand. Angst komt van de duivel, die niets liever wil dan dat je permanent afgesloten en geisoleerd bent. Liefde komt van God die altijd werkt aan het herstel van je verbinding met Hem en anderen en je op weg helpt naar gezonde relaties, levengevende relaties.

Ik realiseerde dat ik een "krachtig persoon" wil zijn, iemand die wéét wie die is, en daarvanuit antwoord geeft. Dat vraagt bewustwording van de plekken waar ik nog vanuit angst reageer. 1 Johannes 4:18 zegt "Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde." Danny zegt dan : Als je wilt samenwerken met Heilige Geest, dan moet je een strikt zerotolerancebeleid voeren ten aanzien van angst en straf, voor jou persoonlijke relaties. Het maakt niet uit hoe lang je gebruikgemaakt hebt van je oude tools - je moet ze opgeven ! Ik wist dat dit klopt, maar ik realiseerde me ook dat het een proces en weg is. Het is heel belangrijk hoe ik onderweg met mijzelf omga hierin. 

Ik nam een besluit dat ik in mijn leven voortaan op Zijn manier wilde gaan omgaan en antwoorden op mijn pijnplekken. Die pijnplekken zitten niet alleen in relaties maar vooral ook in mezelf en mijn relatie met mezelf, daar begint het. God begint in elke situatie waarin je graag verandering wil zien altijd met jouzelf. Je kan een ander niet veranderen maar je hebt wel de vrijheid om voor en over jezelf te beslissen, de vrijheid om zelf open te staan voor verandering. Heer ik geef U toestemming elke misvatting die er nog is in mijn denken, ieder ding wat niet in lijn is met Uw liefde aan te raken en mijn hele wezen in lijn te brengen met Uw  verbindende liefde. Ik kies ervoor eerlijk en transparant te zijn naar U en mezelf. Dank U wel dat U mij helpt, mij onderwijst, mij troost, mij kracht geeft, dank U wel dat U alles bent wat ik nodig heb om deze weg te gaan, om de krachtige vrouw te zijn die U geschapen hebt. Dank U wel dat er door dit proces steeds meer delen van mij aan U over gegeven worden, tot leven worden gebracht door U, mijn angst wijkt voor de kracht van Uw liefde. 


ONDERWEG naar Hem en met Hem 

2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me een goed boek Danielle. Ik heb het woord zelfbeheersing onderstreept in mijn Bijbel. Enne, je bent inderdaad een mooi mens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ook jij bent een heel mooi mens.
      Voor mij is het een mooi, maar ook heel confronterend boek. Toch vind ik het ook bijzonder dat ik nu nog mag leren gezonde relaties aan te gaan. Best een uitdaging, maar ook wel een hele mooie.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...