Zoeken in deze blog

dinsdag 14 juli 2020

Heiliging

In mijn vorige blog schreef ik dit : "In Lucas 3:9 staan stevige woorden die Johannes de Doper  sprak "Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom : iedere boom die geen vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen." 
Jezus zegt soortgelijke woorden in Johannes 15:2 "Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg...." 
Hij zegt heel duidelijk in dat zelfde hoofdstuk vers 4 "....zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Maar zonder mij kun je niets doen." Dit soort verzen beginnen me steeds meer bezig te houden, daar zal nog wel eens een blogje over komen denk ik. In Hem blijven heeft invloed op je leven." 

In Hem blijven, geen compromissen, consequent gehoorzamen, geheiligd worden, stuk voor stuk grote woorden waar God mee aan de gang is gegaan de laatste maanden. 
Ik lees vaak meerdere boeken tegelijk naast de Bijbel, God gebruikt ze als puzzelstukjes die moeiteloos in elkaar vallen en waarmee Hij tot me spreekt en me onderwijst, ik ervaar dat als heel bijzonder, voel me er enorm door geliefd. Ook al bleef Hij heel liefdevol en geduldig toch werd de kost een stuk steviger. 

De boeken waar God mee bezig ging waren het dagboek dat ik dit jaar gebruik "Elke dag met Jezus" van Andrew Wommack, "Het bloedverbond" van E.W. Kenyon, "De kracht van Jezus' bloed" van Andrew Murray en "De gezonde leer" van Torben Sondergaard. Ik leg de boeken die ik lees graag naast de Bijbel, ik wil de tekstverwijzingen opzoeken, lezen, uitschrijven. Steeds kwam ik soortgelijke of dezelfde teksten tegen zoals die ik boven al herhaalde van vorige week, maar ook andere. 

Galaten 6:7-8 zegt "Vergis u niet, God laat niet met zich spotten : wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. Wie op de akker van de zondige natuur zaait oogst de dood, maar wie op de akker van de Geest zaait oogst het eeuwige leven."  Johannes 17:3 zegt "Het eeuwige leven dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus."

In de voorgaande jaren heeft God mij veel onderwezen over wie Hij is en wat dat betekent voor wie ik ben. Maar ik begon meer en meer te verlangen naar Hem beter te leren kennen, wie Jezus werkelijk is. Spreuken 9:10 "Wijsheid begint met ontzag voor de Heer, inzicht is vertrouwdheid met de Heilige."  en ik begon dit te bidden, Heer ik wil U zo kennen, ik wil vertrouwd met U zijn, ik heb Uw wijsheid nodig. Wat ik me niet gerealiseerd had was dat er dan met mij ook iets moest gaan gebeuren, dan moest er in mij een diepere reiniging plaatsvinden. God is heilig en Hij kan zich onmogelijk verbinden met dat wat niet heilig is. Petrus herhaald in  1 Petrus 1:16 wat God in Leviticus 11:44-45 zegt "Wees heilig want Ik ben heilig" 
Over dat heilig las ik ook iets mooi's in een blog van Jos Douma die ik erg ben gaan waarderen door de online cursus : Stil mijn ziel wees stil, die tussen Pasen en Pinksteren van hem volgde. Ik doel dan op het eerste misverstand dat hij in dit blog noemt.

Wat is heilig ?  Andrew Murray zegt het voor mij heel mooi, hij zegt dat heiligheid bij de mens de volkomen eenheid van de wil is met de wil van God. Als ik dus mijn wil onderwerp aan de wil van God is dat heiliging, word ik een stukje heiliger zoals Hij mij opgedragen heeft. Dit alles is onmogelijk zonder het bloed van Jezus lezen we in 1 Johannes 1:7 "Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde."  en vers 9 zegt "Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons reinigen van alle kwaad."  
Zijn bloed heeft gevloeid om ons te reinigen maar wij leven in een wereld waar we elke dag bevuilt worden en we elke dag Zijn reiniging nodig hebben. Heiliging is een levenslang proces, waarin Hij ons vol liefde openbaart wat er nog opgeruimd mag worden. Jesaja 59:2 zegt "Jullie wangedrag is het dat jullie en je God uit elkaar heeft gedreven; door jullie zonden houd hij zich verborgen." 

Al dat vuil dat we elke dag oplopen in deze wereld brengt scheiding aan tussen God en ons, ik wil dat vuil niet en daarom is het belangrijk dat ik elke dag kies om dat wat tussen Hem en mij insluipt, vaak zonder dat ik er erg in heb, bewust aan Hem te vragen mij dat te laten zien en het op te ruimen, bereidwillig. 
Dat is best een pittige les en een proces waar ik regelmatig moeite mee heb. Maar het is Zijn genade dat Hij dit wil doen voor mij en door mij heen. Zoals Jos zo mooi zegt : Een groeiend heilig leven is niets anders dan een bewijs van leven uit genade.

Als wij Hem vragen dan geeft Hij antwoord zegt de Bijbel, en soms vind ik persoonlijk die antwoorden niet altijd even fijn om te horen, maar wil ik dat ze scheiding aan brengen tussen Hem en mij ?
NEE
Dan zit er niet anders op dan het in de openbaarheid te brengen bij Hem en het te laten reinigen door Zijn kostbaar bloed dat vloeide op Golgotha. 

Heer help me hier stug mee door te gaan, te volharden zoals Galaten 6:9 zegt "Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is."


ONDERWEG naar Hem en met Hem

2 opmerkingen:

  1. Mooie blog, dank je wel. Paulus vergelijkt onze geloofsreis niet voor niets met een marathon, het gaat niet altijd van een leien dakje, maar de overwinning is er1

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...