Zoeken in deze blog

dinsdag 20 december 2022

Heiligheid

De blogs van de laatste tijd waren geen luchtige kost, het was voor mij een proces wat soms voelde als ploegen door de modder, zoeken wat God toch bedoelde te zeggen, waar de weg heen ging. En die vraag heb ik Hem vaak gesteld. Op een gegeven moment was het alsof Hij zei : Ik heilig je zodat Ik je meer kan toevertrouwen. Ja ik heb Hem vaak gevraagd mij te reinigen en te heiligen omdat het mijn verlangen is zuiver voor Hem te zijn, Hij is dat waard. Hij die mij kocht met Zijn kostbaar bloed verdient het beste van wie ik ook maar zou kunnen zijn. Maar ik realiseer me ok meer en meer dat ik die beste versie van wie ik zou kunnen zijn absoluut niet kan zijn in eigen kracht. Ik heb Hem nodig dat in mij uit te werken.

Ik was ergens de mogelijkheid tegen gekomen om me aan te melden voor  overdenkingen van Derek Prince, en dat had ik gedaan. Ik kan het onderwijs van deze man die inmiddels juicht voor Gods troon enorm waarderen. Bij één van de overdenkingen die ik las stond een aanbeveling voor zijn boek Heiligheid is geen optie en ik wist dat ik die moest gaan lezen. Het bleek zelfs in mijn kast te staan en ik ben er in begonnen. Eigenlijk kwam het woord "heilig" al regelmatig bij me voorbij. Ik bad : Heer geef mij een diep ontzag voor U, want ik was me bewust van mijn gebrek daarin. En ik bad ook : Heer laat mij maar zien wat Uw heiligheid inhoud, Wie U bent : een Heilig God, wat dat werkelijk betekend en wat dat inhoud voor mij. Ik wil Uw hart kennen. 

Bij God gaan Zijn Liefde en Zijn Heiligheid hand in hand, met dat ik dit schrijf komt het woord "zuiverheid" in me op, zo zuiver dat je jezelf erin kan spiegelen. Dat is Gods doel met Zijn kinderen, dat ze zo zuiver zullen zijn dat Hij in hen weerspiegeld word.  Ook al heb ik het boek nog niet uit wil ik een paar stukjes die me tot zover enorm hebben geraakt hier delen : "Als we Zijn heerlijkheid zien, dan wordt Hij ontzagwekkend, en dit inspireert ons om Hem te prijzen en verheerlijken. Als we Hem prijzen, dan doet Hij wonderen, Wat een prachtige openbaring. Wanneer je Gods heiligheid op waarde schat dan prijs je Hem zoals Hij geprezen moet worden, dan beginnen wonderen te gebeuren. Dat is Gods volgorde." Toen ik dit las bad ik : Dat zou ik willen Heer, want mijn aanbidding is niet wat U recht doet, ik mis daarin iets, het doet U niet de eer aan die U verdient.

Verderop las ik : "Heiligheid is het delen in Gods eigen wezen." Derek zegt : "In het bestuderen van de Bijbel ben ik tot de conclusie gekomen dat het hoogste wat God ons te bieden heeft, de openbaring is van Hemzelf. Maar we moeten voor die openbaring worden klaargemaakt. Veel dingen in ons moeten eerst worden aangepast. Onze prioriteiten moeten misschien veranderen, voordat God Zijn eigen wezen kan laten zien." Deze woorden zegt Derek terwijl hij het boek Job aanhaalt. Eerder zei Derek : "Hij (God) bracht Job naar de plaats waar Hij hem kon confronteren met de openbaring van Hemzelf." Ineens viel bij mij het kwartje : De weg van pijn, confrontatie met mijn eigen houding in het verleden naar mijn ouders, mijn oordeel, ik moet daarvan gezuiverd worden. Mijn hart moet in lijn komen met Zijn hart, wie ben ik te oordelen - vanuit mijn eigen pijn - Ik zie niet het hele plaatje, Hij wel. Het is nodig dat ik mijn rechten opgeef en Hem groot maak. God is mij geen uitleg verschuldigd, ik ben Hem mijn dank, eer, lofprijs en aanbidding verschuldigd. 

Het proces van het vuur opstoken om het (vloeibare) edelmetaal nog meer te verwarmen zodat het vuil boven komt drijven en het eraf kan worden geschept doet zeer, maar het vuil komt los en ik wil niets liever dan dat het vuil uit mij los komt. Het zit op plekken waarvan ik me vaak niet eens bewust ben, maar Degene die mijn leven bewerkt met heel veel Liefde en precisie weet het wel, en Hij weet ook precies hoe Hij het eruit kan krijgen op zo'n manier dat ik erin mee kan werken, want dat is een vereiste. Hij doet niets buiten mijn wil om. In elke moeilijke situatie - en die horen bij het leven - heb ik steeds weer de vrije keus over hoe ik erop ga reageren : ga ik het op mijn manier doen, of ga ik het op Zijn manier doen ? Dat is denk ik wat de Bijbel noemt : je kruis opnemen en Hem volgen wat Jezus zegt in Lucas 9:23 "Hij zei tegen allen : Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen." Ik heb besloten dat ik dit leven op Zijn manier wil doen. Hij gaf mij dit leven en ik wil het op Zijn manier leven, uit dankbaarheid, om Hem te eren, maar ook omdat Hij de Enige is die er ten volle uit kan halen wat Hij erin heeft gelegd. En dat is nou juist waar ik steeds nieuwsgieriger naar word, wil ik zien. 

Ik ben enorm dankbaar dat Hij een tipje van de sluier heeft opgelicht en dat ik iets mag zien van waar we heen gaan, van welk doel dit alles dient. Dit geeft me moet, ik ben in de handen van een goede, wijze Vader die absoluut het allerbest met mij voor heeft. Het gaat Hem niet om mijn korte termijn ervaring, het gaat Hem om de lange, het eeuwige termijn. Dit leven hier is maar zo'n klein stukje op de eeuwigheid. Heer leer mij de dingen zien in Uw perspectief, door Uw ogen en Uw hart. 


ONDERWEG naar Hem en met Hem

3 opmerkingen:

  1. Daniëlle, het is soms pittige kost maar ik vind het fijn dat je je gedachten deelt. Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog één en dan stopt m'n blog, en inderdaad het is pittige kost.

      Verwijderen
    2. Dat is heel jammer Danielle dat je stopt, ik leer zoveel van je. Juist omdat het pittige kost is. Dat lees of hoor je tegenwoordig veel teweinig.
      Liefs Rinne

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...