Zoeken in deze blog

dinsdag 26 januari 2021

De gordel

Al een aardige tijd komt tussen alle onderwerpen waar God met me over bezig is, waar Hij mijn aandacht op vestigt, steeds de gordel voorbij, de gordel van de Waarheid. De gordel is een belangrijk onderdeel van onze bekleding, onze wapenrusting, ik geloof dat het een onmisbaar onderdeel is. Ik las hier een mooie uitleg, de gordel houd de rest van de wapenrusting op z'n plaats. Zonder de Waarheid als referentiekader kunnen we heel snel afgeleid worden van Gods Waarheid. 1 Thessalonicenzen 5:21 zegt niet voor niets "Beproef alle dingen, behoud het goede." Toets alles aan het woord van God, vraag Heilige Geest je wijsheid en inzicht te geven. Efeze 1:17 zegt "Opdat de God van onze Vader Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem." Hem kennen, Zijn Woord kennen is essentieel, is onze basis, het fundament waar op wij zouden moeten bouwen. Waar alles in ons leven mee op één lijn moet komen. 

Teksten over de gordel of je omgorden die me opvielen waren :
Jesaja 11:5 Want gerechtigheid zal de gordel om Zijn heupen zijn, en de waarheid de gordel om Zijn middel.

Lucas 12:35-36 "Laat uw lendenen omgord zijn en de lampen brandend. En u, wees gelijk aan de mensen die op hun heer wachten, wanneer hij terug komt van de bruiloft, om hem, als hij klopt, meteen open te doen."

1 Petrus 1:13 "Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter en hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus."

Lucas 17:8 "Zal hij echter niet tegen hem zeggen : tref voorbereidingen, zodat ik vanavond de maaltijd  kan gebruiken, omgord u en bedien mij, totdat ik gegeten en gedronken heb, en eet en drinkt u daarna ?"

Handelingen 12:8 "En de engel zei tegen hem : Doe uw gordel om en bind uw sandalen aan. En hij deed dat. En hij zei tegen hem : Sla uw bovenkleed om en volg mij."

Efeze 6:13-18 "Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weestand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand te houden. Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid, en de voeten geschoeid met de bereidheid van het Evangelie van de vrede. Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen. En neem de helm van de zaligheid, en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord, terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen."

Waakzaam zijn terwijl je volledig bekleed bent met de wapenrusting, voorbereid op strijd/actie, vooral op verdediging, verdedig wat je hebt, altijd. Johannes 10:10 zegt "De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en verloren te laten gaan..." Wees je bewust van de dief, wees alert, verdedig wat je ontvangen heb van God en laat de dief niet toe Gods Waarheid - je gordel - van je te stelen. Je moeten eerst leren standhouden voor je voorspoedig kan zijn in de aanvallende strijd. 
De gordel van de Waarheid is het fundament van al het andere. Door de gordel van de Waarheid kon Jezus de satan weerstaan, Hij citeerde het Woord en stond erop. De gordel bind deze waarheid aan ons en is onze kracht in de strijd. De gordel (waarheid) houd de mantel (gerechtigheid) stevig op z'n plaats zodat je vrij/Vrij kunt bewegen en je kunt concentreren op het gebruik van je zwaard (van de Geest, het Woord van God) en je schild (geloof). 

Vrij bewegen in Hem kan alleen als we helemaal doordrenkt zijn van Zijn Waarheid en Zijn Woord, dan denk ik aan precies weten waar je wat kan vinden, zoals ik ook blindelings in mijn keukenla alles kan vinden wat ik nodig heb. En dan moet ik beschaamd bekennen dat ik niet zo vertrouwd ben met mijn Bijbel dat ik weet waar wat staat en dat ik toch wel heel goed bevriend ben met de zoekfuncties van Google en de de Bijbel-app om teksten te vinden. In het gunstigste geval kom ik uit mezelf bij een ongeveer daar of daar, op een paar teksten na. Maar gelukkig ben ik nog aan het leren en mag ik groeien, wat een genade.
Het uit m'n hoofd leren van Bijbelteksten is niet mijn sterkste kant, maar zou het Woord niet veel dieper in mij verankert moeten zijn. Niemand weet of ook hier in ons vrije westen een tijd komt dat de Bijbel niet meer vrij toegankelijk is.

Het is niet Gods bedoeling dat het een zware last wordt, een : je moet en je zal. Hij verlangt ernaar dat wij vanuit liefde ons onderdompelen in Zijn Woord, vanuit liefde ons omgorden met die o zo belangrijke en kostbare gordel, er niet meer zonder willen en kunnen, en dat we er vreugde aan beleven. Jesaja 61:10 zegt "Ik ben zeer vrolijk in de Heer, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen van het heil, de mantel van gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan, zoals een bruidegom zich bekleedt met priesterlijk hoofdsieraad, en een bruid zich tooit met haar sieraad."  

Waakzaam zijn en volharden in en met vreugde, vanuit die houding dienen zoals Jezus kwam om te dienen.  Hij heeft ons bekleed met de mantel van gerechtigheid, daar kan je toch niet anders dan blij van worden ?

Heer doordring mij met Uw Woord, laat me niets anders meer willen in dit leven dan Uw Woord, Uw Waarheid in elke vezel van mijn wezen en daarvanuit leven.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

P.S. Nadat ik deze blog al had geschreven las ik nog deze overdenking van Spurgeon over het schild van het geloof, hij merkt op het einde op : Het schild zal ons niet beschermen wanneer we niet ook onze middel omgord hebben met de waarheid. Vond 'm zo sterk dat ik 'm hier toch nog bij wilde delen.

2 opmerkingen:

  1. Wat mooi he Danielle, als je op woord gaat zoeken, de gordel. En wat ik ook bijzonder vind is dat je aanhaalt... God bekleedt ons! Het is geen eigen werk of kunnen of moeten, Hij wil het! Dank weer voor je mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, inderdaad Hij doet het, onze enige bijdrage is bereidwilligheid en zelfs die werk Hij in ons.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...