Zoeken in deze blog

dinsdag 8 januari 2019

Mijn hulp is van U


Dagen achter elkaar werd ik met verschillende zinnen uit dit lied wakker, het staat in opwekking 640, maar is gebaseerd op Psalm 121. 

Een pelgrimslied.

Ik sla mijn ogen op naar de bergen, 
waar komt mijn hulp vandaan ?
Mijn hulp komt van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.

Hij zal je voet niet laten wankelen,
Hij zal niet sluimeren, je wachter,
hij slaap niet, 
de wachter van Israël.

De Heer is je wachter,
 de Heer is je schaduw 
aan je rechterhand:
overdag kan de zon je niet steken,
bij nacht de maan je niet schaden.

De Heer behoudt je voor alle kwaad, 
hij waakt over je leven,
de Heer houdt de wacht
over je gaan en komen
van nu tot in eeuwigheid.



Een tijdje geleden schreef ik de blog : 
Ik zing, Hij strijd , Gods tactiek voor strijd is heel anders dan de onze. 
Hij stuurt de muziek vooruit, lofprijs baant voor Hem de weg, Psalm 50:23 zegt "Wie lof offert, eert Mij, en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien." 

Als wij een belofte van God hebben gekregen maar we zien het nog steeds niet gebeuren komt het er op aan hoe wij naar die situatie kijken. Kijk ik met mijn aardse ogen en laat ik moedeloosheid, twijfel of zelfs boosheid toe in mijn hart of kijk ik met Gods ogen en houd ik me vast aan Zijn belofte en aan Zijn woord en zeg ik met Paulus in Filipenzen 1:6 "Ik ben er van overtuigd dat hij die dit goede werk bij u begonnen is, het ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus." 





Ik hef mijn ogen op naar de bergen,
waar komt mijn hulp vandaan?
Ik hef mijn ogen op naar U, Heer,
die mij bij zal staan.

Mijn hulp is van U, Heer,
die alles heeft gemaakt.
U zult voorkomen dat ik wankel of val.
U bent mijn beschermer
die over mij waakt,
die niet sluimeren of slapen zal.
Wat kan mij gebeuren
door zon of door maan?
U bent mijn schaduw,
U bent er altijd.
Bewaart heel mijn leven;
mijn komen en gaan,
U beschermt mij tot in eeuwigheid.
Mijn hulp is van U, Heer!

Mijn hulp is van U, Heer.
O, van U!


Voeg ik me naar Gods tactiek voor de strijd en kies ik ervoor om Zijn lof op mijn lippen te laten zijn, en zo voor Hem de weg te banen zodat Hij Zijn werk kan doen. Misschien moet mijn houding eerst veranderen voordat ik kan ontvangen wat Hij voor me heeft.

In de blog Tel je zegeningen heb ik terug gekeken op mijn "One-Word" voor 2018, het woord van dat jaar heeft invloed op me gehad, als ik terug kijk zie ik dat God mijn wortels dieper in Hem verankerd heeft. Deze ervaring maakt dat ik vol verwachting uitkijk naar wat Hij in 2019 uit gaat werken met het woord dat Hij mijn voor dit jaar gegeven heeft : "Ontvangend" 

Ik vind het een mooi woord, maar ook best een lastige.
Het zegt denk ik veel over de houding van je hart, het roept bij mij gedachten op aan vertrouwen, afhankelijk durven zijn, maar ook met volhouden en volharden, verwachten, uitkijken naar wat komt, opletten, bewust zijn om ook aan te kunnen pakken wat gegeven wordt.

Een ontvangende houding, handen open, ogen op Hem gericht, vol verwachting uitkijken, naar Hem, Hij die zo groot, zo goed en zo mooi is. 
Hem eren voor wie Hij is, en zien wat daar uit voortkomt met een hart vol verlangen naar Hem, Hem ontvangen. 

Heer leer mij ontvangen wat U mij met en door dit woord wilt leren dit jaar, ik verwacht mijn hulp alleen van U.

P.S. als je meer wilt weten over  "One-Word"  vind je hier een link van Youvision, het principe God één woord van Hem te vragen voor een jaar ervaar ik als heel bijzonder. En Zijn Woord werkt door op alle terreinen van je leven.


ONDERWEG naar Hem en met Hem.

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooi lied is dit toch en wat schrijf je er boeiend over. Wat een prachtig woord heb je op je hart gekregen voor het nieuwe jaar. Het daagt uit tot leven vanuit overgave. Dat is zeker niet altijd makkelijk maar Hij zal je lege handen vullen. Daar ben ik van overtuigd.
    Zijn zegen wens ik jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je raakt met "overgave" zeker de kern denk ik.
      Dank je wel voor je lieve zegenwens, ik kijk echt uit naar waar het me gaat brengen.

      Verwijderen
  2. Dankjewel voor je uitleg van One Word. Ik wens je vele geschenken van Vader toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die uitleg is heel graag gedaan, dank je wel voor je wens lieverd.

      Verwijderen
  3. Lieve Danielle,

    Wat een prachtig woord voor 2019. Ontvangend. Durven zien, ontdekken wat de waarde is, uitpakkend, met open armen, voor al wat Hij wilt geven. Ik wens je een jaar van overvloed dappere vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel lieverd.
      Wat hebben we toch een bijzondere God die ons zo overtuigd van de waarde die Hij in ons ziet en ons leert om Zijn rijkdom te ontvangen.

      Verwijderen
  4. Heel mooi Daniëlle. Ontvangen heeft ook mrt geloof, vertrouwen en overgave te maken.
    Hij doet wat Hij heeft beloofd. Dat houd ik ook vast.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...