Zoeken in deze blog

dinsdag 13 september 2022

Perspectief

Soms vind ik het best wel een uitdaging om dat wat God in mijn leven doet op een goede en duidelijke manier in woorden te gieten, en ga ik achter m'n pc zitten als ik "weet" dat het weer tijd is om een blog te schrijven en vraag ik Vader me de woorden te geven. Ik heb dan wat ijkpunten, maar dan moet ik er nog een verhaal van maken.

Laatst waren ze bij ons flat druk bezig om de riolering en waterleidingen te vervangen, alles wat aan de oppervlakte altijd zichtbaar was - de straatstenen - werd verwijderd, en de onderliggende grond werd omgewerkt, en zo hier en daar flink diep om de oude pijpen waar alle toe en afvoer doorheen liep te verwijderen en er nieuwe voor in de plaats te leggen, en dat niet eens altijd op de zelfde plaats, het buizen systeem werd zo hier en daar opnieuw ingedeeld, er werden extra putten bij geplaatst. 

 

Ik moest op een gegeven moment denken aan mijn eigen proces, in de blog Waar gaat het heen ? schreef ik erover hoe ik pijn in mijn heupen/knieën/benen had gekregen en ik heb daar flink mee geworsteld. Ik had dit niet verwacht en begreep het ook niet. Diep van binnen wist ik dat dit iets geestelijks was en ik wilde er dan ook met Gods hulp op een geestelijke manier op reageren. We hebben in onze maatschappij een scheiding tussen fysiek en geestelijk gemaakt en eigenlijk leren we dat wat je niet kan zien met je natuurlijke ogen er niet is, neem het in ieder geval niet te serieus. Terwijl God Geest is en wij naar Zijn beeld geschapen zijn. De geestelijke wereld is de realiteit en het natuurlijke word beïnvloed vanuit die geestelijke wereld en niet andersom. 2 Korinthe 10:4-5 leert ons "De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken. Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus." 

In de uitdaging om te gaan met deze situatie had ik het nodig weer een stuk verandering in denken door te maken. Iets waar ik weer tegenaan liep was mijn neiging tot krampachtigheid, doe ik het goed, gebeurd er iets als ik dit of dat goed doe. Terwijl Vader zei : vertrouw Mij, schuil bij Mij, richt je focus op Mij. Ik moest weer zo denken aan een kostbare les die Hij mij leerde over lopen over een koord met mijn ogen alleen op Zijn ogen gericht en niet op Zijn handen, ik schreef daarover in de blog Dansen. Ik nam het besluit dat Hij mij meer waard was dan een pijnloos lichaam, ik wilde Hem liever dan van mijn pijn af zijn. Ik wilde Hem zoeken om Wie Hij is en van Hem houden om Wie Hij is, die keus heb ik vele malen steeds opnieuw moeten maken, en nog regelmatig omdat mijn vlees schreeuwt : ik wil hier vanaf. Maar niet mijn vlees bepaald de koers van mijn denken, mijn geest heeft de leiding en mijn geest heb ik onder de leiding van Heilige Geest gesteld, Hij heeft de leiding.

Op een ochtend las ik het Engelstalige leesplan van Joyce Meyer Promises for your everyday life - beloften voor het dagelijkse leven - en daar las ik iets wat me raakte : we kunnen ons door teleurstellingen laten neerdrukken of we kunnen ze als stepping-stone/opstapjes gebruiken. groeimomenten, karakter vormigs mogelijkheden. En ik besloot dat laatste te doen, nee leugenaar ik ga niet mee in jou praatjes, dit soort bolwerken die de boze in m'n gedachten wil bouwen wil ik sneller en duidelijker leren herkennen, ze brengen me niet verder en drukken me neer, daar weiger ik aan mee te werken. Vader God heeft me die vrije keuze gegeven en die wil ik inzetten om mee te werken aan Zijn leiding door Heilige Geest om mijn denken te vernieuwen, dat is een levenslang proces, maar ik kies ervoor er voor te gaan, alert te blijven vanuit een plaats van rust in Hem. 

Ik bad : Heer U hebt mij gezegd dat U mij een lichaam hebt gegeven om daarmee uit te voeren wat U in mijn hart hebt gelegd dus ik vertrouw erop dat U mij in staat stelt om dat ook te kunnen doen en ik ervaar ook dat Hij dat doet. Komt deze situatie van Hem : NEE, dit komt van de boze, zelfs al zou het het gevolg van de gebrokenheid in deze wereld zijn dan ligt de wortel bij satan die komt om te roven en te stelen (Johannes 10:10) maar ik weet wel dat Vader zegt dat Hij er altijd doorheen werkt en alles mee werkt ten goede voor wie Hem gelooft (Romeinen 8:28) en dat is het vertrouwen waaruit ik wil leven. Eerst naar Vader en dan doen wat Hij zegt. Je hoort zo vaak dat je je nuchtere verstand moet gebruiken en ja God werkt door ons verstand heen, maar ga ik eerst naar mijn verstand of eerst naar de genadetroon van mijn hemelse Vader en vraag ik Hem wat Hij ervan denkt en vraag ik Hem wat wijs is om te doen. 

Vader ik ben zo enorm dankbaar voor de kostbare lessen die ik in de afgelopen jaren van U heb mogen leren en die ik nu opnieuw in praktijk mag leren brengen, en dat U ze nog wat bijstuurt en verfijnt. Wat een geweldige opvoeder bent U, wat een liefdevolle Papa. Ineens valt mijn oog op een pot planten die vorig jaar kleine stekjes waren waar God mij een les door leerde, ik schreef daarover in De les van de kamerplant 



Maar er is ook Gods belofte in de best wel pittige tijd, opnieuw heb ik mini stekjes staan, nog maar een klein kwetsbaar steeltje met 2 blaadjes, meer is het niet, maar het zit vol potentie om net zo'n grote mooie plant te worden als de plant waar het zaadje waaruit hij is gegroeid vanaf komt. Het is of God zegt : Je bent aan het groeien Mijn mooie dochter, keer op keer breng je vrucht voort, mag je daarvan uitdelen zoals je je stekjes uitdeelt aan wie ze hebben wil. Dan moet ik weer denken aan Johannes 15, ik hou zo van die voorbeeld van de Wijnstok en de ranken, ik in Hem en Hij in mij, de levenssappen hebben zich vermengt, zonder dat is het onmogelijk om vrucht voort te brengen voor de Wijnstok, Hij kan niet zonder de ranken, en de ranken kunnen niet zonder de Wijnstok, zonder Hem kunnen ze onmogelijk vrucht dragen. Ik vind U zo'n geweldige verhalen vertellen Vader, Uw Woord is de Waarheid, Levend en Krachtig. en opnieuw gaf U mij de woorden om te delen wat U deed en doet in mijn leven. Ik houd van U, en samen blijven we onderweg.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...