Zoeken in deze blog

dinsdag 8 december 2020

Niet bang

Ik zit in een heel lastig proces van emoties leren te voelen, er naar kijken, er laten zijn en ik vind het eerlijk gezegd best wel beangstigend,  het brengt me in verwarring, wat moet ik ermee ? 

En toen kwam ik dit lied weer tegen en toen de tekst tot me door begon te dringen realiseerde ik me : ik hoef niet bang te zijn, en nee ik hoef dat ongemakkelijke onderbuikgevoel ook niet weg te drukken, Hij is er hoe dan ook bij, Hij laat me nooit alleen, ook niet in dit proces van een nieuwe balans vinden, want dat is het eigenlijk. Een stukje Danielle in mij wat jaren niet gehoord werd door mezelf, waar ik niet naar wilde luisteren omdat ik me er geen raad mee wist. Ik deed mezelf daar onrecht mee aan. 

Emotie voelen betekend niet gelijk dat je dan ook alleen nog maar die emotie bent, je wordt er zelfs geen minder sterk of dapper mens van, je bent gewoon mens. Misschien is dat menselijk juist wel zo lastig voor me omdat ik me meer thuis voel in de geestelijke wereld, ik het daar de beste plaats vind.

Ik las Johannes 16:21 "Wanneer een vrouw baart heeft zij droefheid omdat haar tijd gekomen is, maar wanneer zij het kind gebaard heeft denkt zij niet meer aan de benauwdheid vanwege de blijdschap dat een mens ter wereld is gekomen."

Dit proces van leren omgaan en toelaten van emoties moet ik misschien wel bezien als een bevalling, en uit ervaring weet ik dat die lang kunnen duren, maar er is dan maar één weg, erdoorheen gaan, het over je heen laten komen en je  weet : straks zie ik het kindje waar je zo nieuwsgierig naar bent. Iedere wee is er een, daar moet je doorheen en die ligt als ie voorbij is achter je en heeft je een stapje dichter bij de ontmoeting met je kindje gebracht. Een bevalling is niet comfortabel, maar je weet : straks is daar wat moois wat bij mij hoort.

Nee, ik hoef niet bang te zijn voor dit proces, voor dit nieuwe, het hoort bij mij en mag tevoorschijn komen. Ik was dankbaar dat Papa me deze vergelijking gaf,  Hij is bij mij, Hij houd mijn hand vast en samen kijken we uit naar wat er tevoorschijn komt en wat ik mag leren kennen, net zoals een moeder haar kindje mag gaan leren kennen en ontdekken wie de persoonlijkheid is die erin zit.

 



I have this confidence because
I've seen the faithfulness of God
the still inside the storm, the promise of the shore
I trust the power of Your Word
enough to seek Your Kingdom first
beyond the barren place, beyond the ocean waves

When I go through the waters, I won't be overcome
when I go through the rivers, I will not be drowned
my God will make a way so I am not afraid

You keep the promises You make
there isn't one that is delayed
so I will not lose heart, I will lift my arms
and start to sing into the night
my praise will call the sun to rise
declare the battle won, declare that it is done

When I am in the fire, I will not feel the flame
I'll stand before the giant, declaring victory
my God will make a way so I am not afraid

Before me, behind me, always beside me
no shadow, no valley, where You won't find me
I am not afraid

Als ik de tekst van dit lied tot me door laat dringen komen er stukken van het onderwijs dat ik volg bij de online-Bijbelschool bij me boven, waarheden uit Gods woord die ik soms tussen al die emoties zo moeilijk kan pakken. Oude herinneringen aan jaren van depressie vechten om mijn aandacht. 
NEE, dat niet ! 
God heeft mij genezen en Hij doet nooit een half werk.
Die leugen van de boze, die gedachten van twijfel die hij daar in m'n oren wil lispelen daar weiger ik naar te luisteren.

Ik moet denken aan hoe ik op een gegeven moment weer enorm heb geworsteld met symptomen die leken op mijn eetstoornis waar God mij ook van had genezen, en dat God zei : Ik héb jou genezen, maar de wortels van de oude systemen moest er nog uit door je denken te vernieuwen. O wat vond ik dat een lastige, en wat heb ik daar mee geworsteld, maar ik ben er doorheen gekomen en ik zie het verschil dat en de genezing nu ik terug kijk. 

De vernieuwing van ons denken is wat het verschil maakt in ons leven. Als wij ons leven aan Jezus geven doet Hij een diep werk in ons, we worden een nieuwe schepping. Daarna krijgen wij de opdracht en de verantwoordelijkheid om ons denken te vernieuwen door het Woord van God tot ons te nemen en te processen in ons leven.  Efeze 4:23 vind ik in de AMPC heel mooi "And be constantly renewed in the spirit of your mind [having a fresh mental and spiritual attitude]" Word constant vernieuwd in de geest van je gedachten voor een verse mentaal en geestelijk houding.
Bij de Bijbelschool hoorde ik een prachtig voorbeeld : Ben je een vlinder die blijft kruipen als een rups omdat je niet weet dat je een vlinder bent, dan blijf je op je tak zitten kauwen op die taaie bladeren. Je bent niet gemaakt om daar te blijven zitten, je bent gemaakt om te vliegen.

Mijn liefdevolle Papa God doet geen half werk, ook hier zitten waarschijnlijk nog oude wortels van oude systemen en denkpatronen en Hij weet in Zijn wijsheid dat het nu de tijd is om daar mee aan de slag te gaan, dat ik dat aan kan omdat ik al zoveel groei en genezing heb mogen doormaken. Nu het jaar met het One-Word vertrouwen bijna voorbij is kies ik er voor om Hem ook hierin te vertrouwen, maar als ik heel eerlijk ben wel met de bibbers in m'n benen.


ONDERWEG naar Hem en met Hem

2 opmerkingen:

  1. Wat jij hier beschrijft is eigenlijk geestelijke strijd. Aangevallen worden in je gedachten over de zekerheden die God je reeds gaf. Er is een dief die komt om te roven en te stelen. maar Jezus kwam om leven te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, en Jezus heeft de boze overwonnen en daarom mogen en kunnen wij overwinnaars zijn.

      Verwijderen

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...