Zoeken in deze blog

zaterdag 31 maart 2018

Pasen twee jaar later.

Morgen vieren we weer het Paasfeest, een feest wat voor mij heel bijzonder is geworden. Toen ik ontdekte dat ik niet meer zonder God kon, maar ook nog niet goed wist wat ik wel met God moest ontdekte ik al wel vrij snel dat ik meer met Pasen had dan met Kerst. 

Kerst 2002 was mijn vader ernstig ziek en had het leven opgegeven, hij wilde niet meer zonder z'n been, dat heeft zeker een grote invloed gehad op mijn beleving van Kerst, maar dat terzijde.

Voor mij is Pasen de kern van mijn geloof, Jezus kwam naar deze wereld terwijl Hij wist wat Hem te wachten zou staan. Hij koos ervoor gehoorzaam te zijn aan de wil van Zijn Vader uit liefde voor ons, voor mij.
Pasen werd nog meer speciaal voor mij na mijn ervaring in 2016 waar God zo heel direct tegen mij zei: "Ik zie jou" 
Hij zag mij, Hij hield van mij, Hij begon een proces in mijn leven en leerde mij dat ik Zijn geliefde dochter ben. 

Omdat ik bewuster met Pasen om wilde gaan heb ik vorig jaar bewust iets willen doen met de 40 dagen tijd, de tijd waarin we ons voorbereiden op Pasen, en heb ik  Het wonder van het kruis van Wilkin van der Kamp gevolg op internet. 
Dit jaar wilde ik weer zoiets doen, omdat het denk ik goed is je bewust te zijn en te gedenken wat Jezus gedaan heeft.
Ik zocht naar iets om het vanuit een andere hoek benaderen dit keer en ben met Onderweg naar Pasen geschreven door Corien Oranje  & Mariska Vos en uitgegeven door Sestra aan de gang gegaan.

Samen met andere dingen die ik las begon ik er over na te denken dat Jezus wist wat Hem te wachten stond en tóch wilde Hij de wil van Zijn Vader volbrengen, wilde Hij die afschuwelijke lijdensweg gaan voor mij.
Ik kan dat gewoon niet bevatten.

Op een gegeven moment bleef dagen achter elkaar het lied "Lamb of God" door mijn hoofd zingen. 



Jezus kwam als het Lam van God, om geslacht te worden in mijn plaats, zodat ik niet die afschuwelijke straf hoefde te ondergaan. 

Eén zin uit dat lied waar ik regelmatig mee wakker werd hield me best wel bezig "O wash me in His presious blood. My Jesus Christ the Lamb of God"
Was mij in het kostbare bloed van Jezus Christus, het Lam van God.

Ik vroeg God wat ik Hij nou wilde met dat bloed, wilde Hij me daar iets over leren ?

Op een gegeven moment moest ik denken aan het volk van Israël dat op de avond voor God hen wegleidde uit Egypte ze een lam moesten slachten en het bloed aan de deurposten en bovendorpel van hun huis moesten smeren, de engel des doods zou dan dat huis voorbij gaan en hun eerstgeborene zou niet sterven.

In de tijd daarna kwam ik ook teksten uit de Bijbel tegen waar ik dan weer dat bloed tegenkwam terwijl ik er helemaal niet bewust naar zocht, ze kwamen gewoon voorbij in andere onderwerpen.

"Maar gaan wij onze weg in het licht, zoals hijzelf ( Jezus) het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en gereinigd het bloed van Jezus zijn Zoon ons van alle zonden" (1 Johannes 1:7)

"Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond dat voor velen word vergoten tot vergeving van zonden" 
(Mattheus 26:27-28)

"De volgende dag zag hij (Johannes de Doper) Jezus naar zich toe komen, en hij zei: Daar is het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt. Hij is het over wie ik zei: Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was vóór mij." (Johannes 1:29-30) 

Daar had je dat "Lam van God" weer wat een poosje ervoor steeds in mijn gedachten was geweest als lied. 

Het bloed van Jezus heeft kracht, in bloed zit het leven, het stroomt door de aderen, als bloed niet meer stroomt is het lichaam dood, levenloos.

Zijn bloed heeft letterlijk voor mij gevloeid, niet een paar druppeltjes maar rijkelijk. 
Jaren geleden (nog voor ik mijn ervaring met God had) heb ik de film "The Passion of the Christ" gezien en eerlijk gezegd kon ik 'm niet echt bekijken, ik heb hele stukken mijn hoofd afgewend omdat de beelden zo afschuwelijk waren. 

Ik vind beelden van een bebloede gekruisigde Jezus überhaupt niet fijn om te zien. 

De diepte van het beeld van het bloed van Jezus kan ik absoluut niet vatten, maar ik denk dat God me dit jaar iets heeft willen duidelijk maken over Zijn enorme liefde voor mij, ons, de mensheid, die ook een hele andere kant heeft.

Jezus had een keus.
Hij is deze kruisweg niet ondergaan omdat Hij geen keus had, omdat Zijn Vader Hem dwong. 
Hij probeerde er ook niet onderuit te komen.
Hij koos er doelbewust voor deze weg te gaan.
Hij deed het uit liefde, Hij weet dat Hij de mensheid gaat redden, door zichzelf te offeren.

Toen Hij daar stierf aan het kruis dreunde en schudde de aarde, rotsen splijten. Het gordijn in de tempel word van boven naar beneden in tweeën gescheurd. Er is geen priester meer nodig en geen bloed meer van een lam, het Lam van God heeft Zijn bloed vergoten. Vanaf nu kan ieder mens vrij tot God de Vader gaan.
Wat een liefde.
Wat een genade.

Dan komen er vragen in mij op : 
Wat mag mijn geloof in God me kosten ? 
Wat mag mijn liefde voor Jezus mij kosten ?
Ben ik bereid Zijn wil te doen ? 
Vragen die me behoorlijk aan het denken hebben gezet over hoe ik mijn leven lijd en waar ik nog lang niet uit ben. 

Dat Zijn liefde en Zijn bloed onlosmakelijk verbonden zijn is me wel duidelijk geworden en ik vind dat heel bijzonder.
Blijkbaar lees je je leven lang over dingen heen en dan ineens zie je wat er staat.
Van Zijn liefde heb ik nog zo heel veel te leren.



ONDERWEG naar Hem en met Hem.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat gerust een reactie achter dat vind ik altijd leuk.

Doe je dat liever privé dan begrijp ik dat en kan dat via het volgende mailadres

danielle.hoogendijk@live.nl

Je kroon dragen

  Ik was te gast bij  Johanneke Plaggenmarsch  van  Waardevol en uniek  voor haar nieuwe serie " je kroon dragen " Hier de eerste ...